Ark: Survival Evolved – Aberration – review

Tijd voor een Ark update! Een tijdje geleden heb ik de populaire survival game Ark: Survival Evolved gereviewed en als een liefhebber van het genre kon ik de game erg smaken. Ondertussen is er veel gebeurd. De game is compleet uit early access en heeft ondertussen extra content gekregen. Aberration is de tweede grote expansie na Scorched Earth en brengt tal van nieuwe elementen met zich mee.

Crank it up

In mijn initiële review beschreef ik hoe Ark: Survival Evolved geen game is voor opgevers. Doodgaan is een zekerheid en enkel met de nodige doorzettingskracht, kan je ook maar vijf minuten blijven leven. Toch heeft deze brutale difficulty een zekere charme en hoe langer je in de jungle doorbrengt, hoe beter je leert omgaan met het plaatselijk wildleven.

Wel, Aberration maakt de game nog moeilijker. Hard te geloven? Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar het is wel degelijk zo. Waar de main game je nog relatief veilig op het strand dropt met genoeg grondstoffen om je heen, moet je in deze dlc bergen verzetten om aan wat water te komen. Het hoeft niet gezegd hoeveel keer ik ben gestorven vooraleer ik ook maar eventjes niet uitdroogde. Naast honger en dorst, loeren ook andere gevaren om de hoek. De raptors uit het gewone spel doen weer hun intrede en ook andere roofdieren willen heel graag een hapje mens proberen. Daarnaast introduceert de game nieuwe vijanden zoals ravagers (een soort voorhistorische honden) en de nameless. Die laatste ben ik slechts een paar keer tegengekomen, maar ik kan je vertellen dat je een ontmoeting niet snel vergeet.

De dlc valt dan ook niet aan te raden bij nieuwkomers in het survival genre of Ark. Zoek je echter een beetje meer uitdaging en ben je de main game wat beu gespeeld, dan brengt Aberration jou een compleet nieuwe spelervaring.

Nieuwe items en mechanics

Naast gevarieerde nieuwe dieren, brengt Aberration ook een heleboel te craften objecten met zich mee. Door de eerder verticale indeling van de map, werden er tools geïmplementeerd die het navigeren iets gemakkelijker maken. Climbing picks zorgen ervoor dat je die ene steile berg gemakkelijk kan overbruggen terwijl de wingsuit je dan weer gezellig door de (soms radioactieve) zones laat zweven. Alle tools blijken verrassend goed te werken en ze zijn ook erg leuk om mee te experimenteren.

Een andere nieuwigheid zijn aardbevingen. Zoals je wellicht wel doorhebt, zorgen aardbevingen voor een nogal ‘schokkend’ effect, maar blijft het daar niet bij. Dankzij de aardbevingen komen boven je hoofd allerlei resources los waardoor die vervolgens voor je neus op de grond vallen. Op deze manier kan je aan wat extra hout of steen geraken, maar belangrijker zijn de edelstenen. Die heb je nodig om allerlei zaken te craften, zoals de immer handige glowsticks. Een andere manier om aan deze stenen te geraken, is door je dieper in de map te begeven (maar uiteraard geldt de regel: hoe dieper, hoe dodelijker) of ze te stelen van roll rats. Helaas zijn deze laatsten niet echt gediend van edelsteendieven, dus wees zeker van een ontsnappingsroute als je de optie overweegt.

Nog steeds dezelfde bugs

Aan de technische afwerking werd helaas bitter weinig gesleuteld. Zo heb ik verschillende malen reusachtige dinosauriërs moeten afweren die gewoonweg door de muren van m’n huisje clipten. Ook mijn eigen getemde dieren teleporteerden plots aan de buitenkant van hun hok. Niet echt fijn met zoveel dodelijk gevaar in de buurt. Ook het gedrag van andere spelers blijkt nog steeds even zuur te zijn. Zo merk je bijvoorbeeld nog steeds dat de wereld vol staat met random houten pilaren, gewoonweg om andere spelers te verhinderen om daar te beginnen te bouwen. Ik speel momenteel op een PVE server, dus zonder de optie om andere spelers te doden, maar daar vindt de rest wel een oplossing voor: ze lokken gewoonweg de meest dodelijke wezens naar je kamp en dan duurt het niet lang tot alles vernield is. Een server joinen met weinig andere spelers lijkt dan de beste oplossing, maar uiteraard speel je niet echt een multiplayer game om compleet in eenzaamheid te leven.

Aan de bugs moet dus duidelijk nog wat gesleuteld worden. Als we dat buiten beschouwing laten, brengt Aberration een ijzersterke nieuwe ervaring met andere gevaren en meer uitdaging.

Kreeg je niet genoeg van Ark: Survival Evolved, maar werd je de omgeving wat moe? Aberration is hier de perfecte oplossing voor. Niet alleen krijg je een compleet nieuwe map om te verkennen, ook de nieuwe wezens en speciale items zorgen voor een heel andere ervaring. Wees wel gewaarschuwd: de game is nog een stuk moeilijker dan de main game. Betreden op eigen risico dus!

Overall Score 4 Meer survivalplezier
0