Virussen en andere ongein

1
:idea:

Over virussen en andere malware en hoe je ertegen te beschermen bestaan blijkbaar nog steeds veel misverstanden. Wellicht dat we elkaar hier een beetje wegwijs kunnen maken.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

3
Ligeiro wrote:
Captain Witwicky wrote:--- Waarschijnlijk nog wat harde schijven opruimen vandaag...kunnen daar virussen op staan?
een bestand kan geïnfecteerd zijn, als ge't opent, is uw pc dan ook geïnfecteerd
Dus, niet de schijf zelf?
Kan ik dat op dit moment oplossen met in veilige modus te werken?
Want het moest weer voorvallen dat de schijven die ik moet checken gebruikt werden om mijn data te redden juist na 2 zware, zware aanvallen van virussen op mijn pc.

(sorry, voor offtopic te gaan y'all

dus eventjes weer on topic:

--- Lichte koppijn)
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

4
Captain Witwicky wrote:
Ligeiro wrote:
Captain Witwicky wrote:--- Waarschijnlijk nog wat harde schijven opruimen vandaag...kunnen daar virussen op staan?
een bestand kan geïnfecteerd zijn, als ge't opent, is uw pc dan ook geïnfecteerd
Dus, niet de schijf zelf?
Kan ik dat op dit moment oplossen met in veilige modus te werken?
Want het moest weer voorvallen dat de schijven die ik moet checken gebruikt werden om mijn data te redden juist na 2 zware, zware aanvallen van virussen op mijn pc.

(sorry, voor offtopic te gaan y'all

dus eventjes weer on topic:

--- Lichte koppijn)
Nee. Veilige modus lost dat niet op. Het kan wel helpen de eventuele schade te beperken. Ik zou de schijven eerst eens aan een virusscan onderwerpen.

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

5
BozeGozerXrd wrote:Nee. Veilige modus lost dat niet op. Het kan wel helpen de eventuele schade te beperken. Ik zou de schijven eerst eens aan een virusscan onderwerpen.
Wel, hoe doe je dat dan veilig? De scan uitvoeren, zonder dat je een virus activeert?

--- Ik haat mijn vader, ik haat hem ik haat hem ik haat hem...
--- Elk ding dat ik doe is genoeg om weer een hele tirade te krijgen... ;(
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

6
Captain Witwicky wrote:
BozeGozerXrd wrote:Nee. Veilige modus lost dat niet op. Het kan wel helpen de eventuele schade te beperken. Ik zou de schijven eerst eens aan een virusscan onderwerpen.
Wel, hoe doe je dat dan veilig? De scan uitvoeren, zonder dat je een virus activeert?
Een viruscanner plaats een virus normaal gelijk in quarantaine dus het wordt niet uitgevoerd tijdens het scannen. En als je een virusscanner hebt die altijd actief is/on access scant dan wordt het virus ook buiten het scannen onderschept als je de harde schijf leest. Je zou je eerder zorgen moeten maken over hoe je die virussen binnen hebt gekregen. :p

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

7
BozeGozerXrd wrote:
Captain Witwicky wrote:
BozeGozerXrd wrote:Nee. Veilige modus lost dat niet op. Het kan wel helpen de eventuele schade te beperken. Ik zou de schijven eerst eens aan een virusscan onderwerpen.
Wel, hoe doe je dat dan veilig? De scan uitvoeren, zonder dat je een virus activeert?
Een viruscanner plaats een virus normaal gelijk in quarantaine dus het wordt niet uitgevoerd tijdens het scannen. En als je een virusscanner hebt die altijd actief is/on access scant dan wordt het virus ook buiten het scannen onderschept als je de harde schijf leest. Je zou je eerder zorgen moeten maken over hoe je die virussen binnen hebt gekregen. :p
Dus dan zal ik gewoon scannen en hope for the best?
Hoe? Door eens iets te zoeken voor een schooltaak, en nen keer omdat iemand anders op de pc zat (allebei al een hele tijd geleden).
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2

Re: Virussen en andere ongein

9
Captain Witwicky wrote:Dus dan zal ik gewoon scannen en hope for the best?
Hoe? Door eens iets te zoeken voor een schooltaak, en nen keer omdat iemand anders op de pc zat (allebei al een hele tijd geleden).
Inderdaad. Normaal gezien zou je weinig risico moeten lopen als je geen rare dingen doet. En gezien het waarschijnlijk om oude virussen gaat zouden ze ook makkelijker door iedere virusscanner gevonden moeten worden.
Gamefreak wrote:wat zijn volgens jullie zo de beste virusscanners ? ik gebruik MalWareBytes al een hele tijd :smug:
Dat is inderdaad een van de besten. Maar de gratis versie ervan scant alleen en houdt je niet aldoor beschermd. Dan moet je de betaalde versie nemen. :)

Re: Virussen en andere ongein

10
Kheb al jaren geen virusscanner meer nodig gehad, maar ik heb gehoord dat Baidu Antivirus wel goed is. Als ge bij het installeren van gratis software o.i.d. goed oplet en geen ongewenste brol mee installeert (checkboxes) dan komt ge bijna nooit nog virussen of malware tegen.

Re: Virussen en andere ongein

13
Als ik programma's/bestanden/zipfiles van vage sites download zou ik ze eigenlijk eerst moeten scannen. Echter vergeet ik dit nog wel eens.
Deze week had ik nog de FireZilla client gedownload waarna gelijk al mijn browsers van startpagina en zoekmachine veranderd waren...

Maargoed, t is nu allemaal weer zoals het hoort te zijn. Soms is het enkel tijdrovend. :q:
Verder heb ik nog nooit echt ernstige virussen meegemaakt. Wel meegekregen hoe dat voor anderen is.
dividedx11 wrote:Mac heeft geen virusscanner nodig :p
Tot nu toe worden de meeste virussen enkel voor windows gemaakt, dus je zit daar wel veiliger.
Maar vergis je niet dat Apple steeds populairder wordt en heeft daardoor ook steeds meer kans heeft op virussen.

Re: Virussen en andere ongein

14
@Fgras, dat weet ik, maar ik heb in heel mijn leven nog geen LAST gehad van virussen (wat niet wil zeggen dat ik er geeb heb gehad), ook niet op windows.
Member vh jaar 2014 op OPM - Spammer vh jaar 2014 op OPM
Spammer vh jaar 2015 op PXtR (gedeelde plaats)
Image

Re: Virussen en andere ongein

15
FGras wrote:Als ik programma's/bestanden/zipfiles van vage sites download zou ik ze eigenlijk eerst moeten scannen. Echter vergeet ik dit nog wel eens.
Deze week had ik nog de FireZilla client gedownload waarna gelijk al mijn browsers van startpagina en zoekmachine veranderd waren...

Maargoed, t is nu allemaal weer zoals het hoort te zijn. Soms is het enkel tijdrovend. :q:
Verder heb ik nog nooit echt ernstige virussen meegemaakt. Wel meegekregen hoe dat voor anderen is.
Conduit Search Engine?