Re: Vragentopic

827
Ik vertrek binnenkort naar New York. Hebben jullie tips over deze stad? En algemene tips wat te doen buiten Europe (bv geld afhalen via debetkaart, maar betalingen uitvoeren via Visa kaart).

Het is de eerste keer dat ik buiten Europa ga. Ik heb wel al eens contact opgenomen met mijn bank voor praktische uitleg, maar alle extra zaken waar ik nog niet aan gedacht heb zijn welkom.
Image

Re: Vragentopic

828
Stopcontactomvormer. Europese stekkers werken daar niet..

Mensen zijn gewoon van tips te krijgen daar. Het is een gewoonte een tip bovenop de som te betalen te geven. Je moet eens opzoeken hoeveel procent het is.

In Amerika zijn overheidsdiensten enorm geapprecieerd. In mijn geval bijvoorbeeld is militaire discount in vele winkels een optie. Je moet er wel naar vragen en bij voorleggen officieel document (militair paspoort mijn geval).
Geen idee als ze voor de zorgsector ook zoiets doen.

Kleren en schoenen zijn spotgoedkoop vergeleken bij ons. Tommy Hillfiger en Nike zijn mijn merken dat ik daar zeker eens zou bekijken. Dikwijls zijn er ook collecties die bij ons niet te verkrijgen zijn.

Neem ook eens contact op met je gsmprovider. Europa is normaal gezien geen probleem. Maar hoe het zit in Amerika kun je best eens vragen.

Bank heb je al voorzien. Normaal vinken ze iets aan in de bank waardoor je ook in Amerika geld kunt afhalen.

Zorg dat je alle administratie bij je hebt. Geen idee hoe het nu is maar destijds moest ik een "green card" invullen met foto erbij daar op de luchthaven.
Image

Re: Vragentopic

829
Niet alleen de stekkers zijn anders maar ook de stroom zelf. Denk eraan dat het daar 110 volt is en ik meen 60 Hz. Je standaard laders en dergelijken kun je mogelijk niet gebruiken. Voor een paar dollar kun je er alles kopen voor je verblijf. Zo kocht ik ooit tijdens een van mijn eerste reizen een föhn voor 110 volt met een opvouwbare handgreep voor een paar dollar. Die nam ik telkens weer mee tijdens de volgende reizen.
Mocht je twijfelen, koop dan daar een lader of wat dan ook.

Denk er wel aan dat, tenminste 25 jaar geleden, de prijzen in de winkels en en warenhuizen netto zijn. Bij de kassa worden alsnog de taxes verrekend. Anders dan hier waar de prijzen incl. zijn.

Veel plezier en goede reis! :cool:
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Vragentopic

830
Bedankt voor de tips :D Hier heb ik al wat aan.

Ik heb al 2 reisadapter aangekocht specifiek voor de USA en een lader met meerdere Usb uitgangen en bescherming tegen andere voltage.

Ik heb al mijn passport aangevraagd, maar door die 'green card' doet het mij er aan denken dat ik nog een bepaalde pas moest aankopen, ik kan alleen even niet op de naam komen.

Ik zal eens bij mijn gsm provider kijken wat zij nog aanraden. Wel heb ik een 2de smartphone die ik ga meenemen, om een lokale sim in te steken die ik daar voor 20 euro ofso zal kopen.

Ik had ook een boekje aangekocht (time to momo) met veel tips. Ik heb daaruit in mijn notities opgeschreven hoeveel fooi er gegeven dient te worden en in welke situaties.
Image

Re: Vragentopic

831
Je bedoelt een visum? Voor de VS heb ik ivm de vele zakenreizen een permanent visum. Het kan echter zijn dat na zoveel jaren de voorwaarden zijn veranderd.

Ik kan me nog wel herinneren dat de Amerikanen het niet op prijs stellen indien je een Russische stempel in je paspoort hebt staan. In Rusland heb ik destijds te verstaan gegeven dat ik dat dus niet wilde en ze een visum maar op een los inlegvel moesten afgeven.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Vragentopic

832
Sora_Lizard wrote:Je bedoelt een visum? Voor de VS heb ik ivm de vele zakenreizen een permanent visum. Het kan echter zijn dat na zoveel jaren de voorwaarden zijn veranderd.

Ik kan me nog wel herinneren dat de Amerikanen het niet op prijs stellen indien je een Russische stempel in je paspoort hebt staan. In Rusland heb ik destijds te verstaan gegeven dat ik dat dus niet wilde en ze een visum maar op een los inlegvel moesten afgeven.
Ik heb het opgezocht en waar ik het over had was ESTA ‘Electronic System for Travel Authorization’. We hebben als Belg geen visum meer nodig indien we als toerist gaan.
Image

Re: Vragentopic

834
Je moet bij voorkeur inderdaad vooraf die verklaring invullen. In het vliegtuig zal je voor landen volgens mij ook nog wat in moeten vullen. Niet schrikken van de douaniers daar: die zijn opgeleid om angstaanjagend te kijken (bij mij werkt het alleen maar op de lachspieren, wat vaak juist weer niet bijdraagt, maar dat terzijde).
Een visum is idd niet nodig als je minder lang dan (uit m'n hoofd) 3 maanden daar bent.

Bij de NLse grootbanken kun je met al je passen in de VS terecht. De keren dat ik er geweest ben was het nog niet heel gewoon om met een debit card (PIN pas) te betalen. Geld opnemen bij een ATM zou wel altijd moeten werken. Als je een meer digital bank gebruikt (zoals in NL bv Bunq) kan het nodig zijn dat je toestemming geeft dat er in dit land gebruik wordt gemaakt van je pas (anti-misbruik).
Image

Re: Vragentopic

836
Ik heb een koper voor mijn auto. Het is een kleine zelfstandige met BTW nummer die tweedehands auto's doorverkoopt. Nu heeft hij wel al een verkoopovereenkomst verstuurd en vraagt mij vriendelijk om dit al te ondertekenen en terug te mailen, terwijl hij pas zondag langs komt. Ik vind dit een vreemde manier van werken. Ik teken niet graag iets, voordat de verkoop rond is.

Hoe denken jullie dat een dergelijk verkoop best wordt aangepakt?

Hij geeft wel aan dat hij zondag dan samen het geld zal storten en dat hij de auto pas komt ophalen als ik hem een seintje geef dat het geld op mijn rekening is toegekomen. Maar dan nog lijkt het tekenen van de overeenkomst al bindend.
Image

Re: Vragentopic

837
gamerke1992 wrote:Ik heb een koper voor mijn auto. Het is een kleine zelfstandige met BTW nummer die tweedehands auto's doorverkoopt. Nu heeft hij wel al een verkoopovereenkomst verstuurd en vraagt mij vriendelijk om dit al te ondertekenen en terug te mailen, terwijl hij pas zondag langs komt. Ik vind dit een vreemde manier van werken. Ik teken niet graag iets, voordat de verkoop rond is.

Hoe denken jullie dat een dergelijk verkoop best wordt aangepakt?

Hij geeft wel aan dat hij zondag dan samen het geld zal storten en dat hij de auto pas komt ophalen als ik hem een seintje geef dat het geld op mijn rekening is toegekomen. Maar dan nog lijkt het tekenen van de overeenkomst al bindend.
Niks tekenen voor diene mens is geweest en als ge iets tekent als hij er is, sowieso een voorschot vragen en de rest als hij de auto komt ophalen.

Ohja en zoekt diene mens zeker eens op. Google zijn naam en btw nummer, eventueel opzoeken in de KBO. You never know.
Image

Re: Vragentopic

839
Elexus wrote:
gamerke1992 wrote:Ik heb een koper voor mijn auto. Het is een kleine zelfstandige met BTW nummer die tweedehands auto's doorverkoopt. Nu heeft hij wel al een verkoopovereenkomst verstuurd en vraagt mij vriendelijk om dit al te ondertekenen en terug te mailen, terwijl hij pas zondag langs komt. Ik vind dit een vreemde manier van werken. Ik teken niet graag iets, voordat de verkoop rond is.

Hoe denken jullie dat een dergelijk verkoop best wordt aangepakt?

Hij geeft wel aan dat hij zondag dan samen het geld zal storten en dat hij de auto pas komt ophalen als ik hem een seintje geef dat het geld op mijn rekening is toegekomen. Maar dan nog lijkt het tekenen van de overeenkomst al bindend.
Niks tekenen voor diene mens is geweest en als ge iets tekent als hij er is, sowieso een voorschot vragen en de rest als hij de auto komt ophalen.

Ohja en zoekt diene mens zeker eens op. Google zijn naam en btw nummer, eventueel opzoeken in de KBO. You never know.
Ik ken iemand die bedrijven onderzoekt om hun potentieel te beoordelen. Hij zegt dat deze koper geen 'brokken piloot' is afgaande van zijn btw nummer en wat hij daarmee kon vinden. Maar hij vond mijn verhaal ook vreemd.

En wat als ik in de verkoopovereenkomst toevoeg dat het voertuig pas opgehaald mag worden als ik het geld op mijn rekening ontvangen heb met duidelijke vermelding van mijn Iban en datum van de afspraak? Is dit dan ook voldoende bindend om mij wat zekerheid te geven?
Image

Re: Vragentopic

840
Ik snap niet dat een handelaar contractueel al wil vastleggen dat hij de wagen koopt zonder de auto gezien te hebben. Dat lijkt me niet pluis!

Toevoegingen van jouw kant zijn pas rechtsgeldig imo zodra de tegenpartij, de koper in dit geval, dat ook ondertekent. Zoals Elexus al zei, laat hem de auto eerst bekijken en dan middels een voorschot van een paar honderd euro CASH zekerheid verschaffen dat hij de wagen zal betalen en dan pas komen afhalen. Samen het geld storten heeft geen enkele zin, daarover zijn erg vieze trucjes bekend!
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu
cron