Injustice 2 Reviews

Injustice 2 – Ultimate Edition – review

Superhelden zijn hot. Daar kan je niet omheen. Vroeger was de grote hype het neerschieten van zombies en allerlei andere soorten halfdode wezens, maar nu roept de wereld om superkrachten en hero vs villain actie. Het leuke aan superhelden is dat, in tegenstelling tot onze ondode vrienden, er heel wat variatie te vinden valt. Iedereen heeft vast wel een favoriete held of een schurk. Heb je niet genoeg met het passief beleven van de avonturen van Batman, Superman, Harley Quinn en co., dan is Injustice 2 waarschijnlijk een geschenk uit de hemel.

Strijd der giganten

Er is ruzie in superheldenland. Zoals de hedendaags films niet enkel meer de clash tussen goed en kwaad weergeven, zo ook sluipen de strubbelen tussen de heroes stilletjesaan in videogames. Batman en Superman blijken zowat de leidersfiguren te zijn aan beide kampen maar Injustice 2 laat je met een ongelofelijk aantal aan supers (zo zal ik de bovennatuurlijke individuen maar even noemen) aan de slag gaan.

Superman heeft blijkbaar in een woede-uitbarsting een hele stad vernietigd waardoor Batman en zijn kompanen er alles aan doen om hem weer wat in te tomen. Uiteraard zijn er heel wat personages die een beetje kwaad zijn op Superman omdat, je weet wel, al hun geliefden in die stad morsdood zijn. Niks dat je niet kan uitpraten met een goede kop koffie toch?

Naast het gebekvecht tussen de twee kampen, blijkt er ook nog een buitenaardse dreiging te zijn. Een gigantisch schip slokt steden in een paar seconden op en laat een spoor van chaos en vernieling achter. De supers moeten dus proberen hun akkefietjes opzij te zetten om samen de wereld te redden.

Het verhaal loopt lekker vlot en ik verveelde me dan ook geen moment. Wel is de story wat aan de korte kant dus als je de game enkel wenst te spelen voor het verhaal, wacht je beter op een stevige afprijzing.

Niet voor watjes

Uit een zeker principe speel ik games graag minstens op het ‘normal’ niveau. Hoewel ik niet gek ben op moeilijke games, toch moet ik wel een soort gevoel van voldoening krijgen. Bij Injustice 2 heeft het welgeteld 2 pogingen tegen een van de eerste vijanden geduurd tot ik de difficulty op easy zette. En dat terwijl ik een platinum had behaald bij Naruto (jaja, ben ik trots op hoor)! Het moge duidelijk zijn dat Injustice 2 vooral het vechterspubliek viseert welke al een beetje ervaring in het genre heeft. Dat wil gelukkig niet zeggen dat noobs zoals ikzelf geen plezier kunnen beleven aan de game. Een voorwaarde hiervoor is echter dat de game op de gevreesde easy of very easy difficulty moet worden gezet.

Zelf heb ik niet zoveel ervaring met vechtsspellen, buiten dan de Naruto trilogy welke ik een tijdje geleden gereviewed heb op de site. Waar Naruto erg toegankelijk was wat betreft controls en combo’s, doet Injustice 2 het allemaal iets complexer. Er zijn erg veel combo’s en mogelijke moves en het duurt wel even voor je ze onder de knie krijgt. Wees gerust, in de singleplayer haal je het meestal wel met wat buttonbashen. Online krijg je met deze tactiek een instant depressie.

Verkleedpartij

Wat ik erg leuk vind bij dit spel, is de uitgebreide customization. Door de game te spelen, verdien je pakketjes (een soort lootboxes waar je niet voor moet betalen) en deze bevatten leuke attributen voor de heroes. Zo kan je hun kledij aanpassen met een nieuw motiefje of echt gaan werken aan hun sterktes en zwaktes. Daarmee bedoel ik dat je bijvoorbeeld bij Poison Ivy een nieuw soort make-up kan aandoen waardoor ze meer leven krijgt. Is dat enigszins logisch? Nee, natuurlijk niet, maar het is wel erg leuk om op deze manier je personage helemaal naar je hand te zetten. Daar tegenover staat echter wel dat het in het begin heel moeilijk wordt om online op je benen te blijven staan. Andere spelers, die meer geluk hebben bij de kwaliteit van hun pakketjes, hebben dan ook betere gear. Het blijft wel een prachtige drijfveer om het spel te blijven spelen en je skills te verbeteren.

Goede voice-acting en effecten

Er zijn, zoals gezegd, heel wat personages in de game. Van Bane tot Arrow, je vindt er zeker je gading. De acteurs en actrices die hun stemmen hebben geleend, doen het over het algemeen erg goed. Soms zit er wel eens een stem tussen die wat minder overtuigend klinkt, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Tijdens het verhaal waan je je vaak in een echte film. De dynamiek tussen de personages (en dan vooral Batman vs Superman) zit goed en de audiovisuele effecten zorgen voor de perfecte afwerking. Soms kan het beeld wel even onhandig omgaan met de visuele drukte, maar in het algemeen speelt de game zoals het hoort.

Kortom, een aanrader voor de fans van het DC universum.

Injustice 2 is een geschenk voor fans van superhelden (en dan vooral de DC branche ervan). Het vloeiende gevechtssysteem, het aangename verhaal en de meer dan acceptabele voice-acting zorgt voor een mooi totaalpakket. De voornaamste negatieve puntjes zijn de korte lengte van de story en de pakketjes met equipment waardoor andere spelers vaak betere gear hebben dan jou. Toch weet de game lang genoeg te boeien en zorgt de uitgebreide customization voor een constante drijfveer om te blijven spelen. Zeker een aanrader.

Overall Score 4 Super
0