LEGO MARVEL Super Heroes 2 – review

LEGO games. Bijna iedereen heeft er wel eens een gespeeld. MARVEL. Bijna iedereen heeft wel eens een comic gelezen, film gezien of… game gespeeld met (een van) de karakters die het MARVEL universum rijk is. Klopt dit inderdaad en vind je een van beide helemaal niets? Dan is de kans groot dat je ook LEGO MARVEL Super Heroes 2 helemaal niets vindt. Spreken beide zaken je aan dan is de kans alleen weer groot dat je er juist heel erg van zult kunnen genieten.

Waar moet ik beginnen?

Nee, dit is niet een vraag aan mezelf binnen deze review. Dit is simpelweg letterlijk de eerste vraag die bij me opkwam tijdens het spelen van deze game. Nou heb ik altijd wat moeite met open wereld games en is de centrale hub – die zo typisch is voor LEGO games – een soort van open wereld, dus ligt dit zeker deels aan mij. Het is alleen dat het los daarvan, zeker in het begin, erg zoeken is naar wat nou eigenlijk de bedoeling is.

In de vrees dat dit aan mijn ouderdom ligt heb ik mijn oudste zoon – 5 jaar – even mee laten spelen. Zijn eerste opmerking was ‘Dit is erg moeilijk’, gevolgd door ‘Papa, wat moeten we nu eigenlijk doen?’. Het helpt daarbij ook niet dat de besturing in de game niet altijd even goed meewerkt. Zo heb ik een hele tijd vast gezeten, waarna bleek dat ik in eerste instantie al de juiste actie nam, maar dit blijkbaar niet precies genoeg uitvoerde.

Het moet gezegd worden dat het vervolgens, naarmate ik in de game vorderde, stukken beter werd. Tegen de tijd dat ik bij de laatste levels kwam, liep ik dan ook helemaal niet meer tegen dit soort problemen aan.

It’s Groot

Na het enigszins verwarrende begin leerde ik sowieso de game en de sfeer eromheen steeds beter waarderen. Het is duidelijk dat ze bij Travelers Tales Games hun best hebben gedaan om de MARVEL fans zoveel mogelijk tegemoet te komen. Het comic uiterlijk van menu’s en resultaatschermen is erg geslaagd, net als dat er tijdens laadtijden en monoloog te zien valt van J. Jonah Jameson. Uiteraard komt Spider-Man er hierin bekaaid vanaf. Het is vooral gedaan met een goed gevoel voor humor, wat in de gehele game overigens wel goed zit.

Gwenpool, de vrouwelijke tegenhanger van Deadpool, komt heel soms wat geforceerd over (maar hey: dat is ook weer een beetje onderdeel van het karakter natuurlijk), maar tegelijk ook oprecht grappig. Net als de rest van de game. Een ander geslaagde zet hierin is Stan Lee die je in elk level kan bevrijden en die na zijn bevrijding telkens de spot drijft met zijn cameo.

Tot slot is de schaal van de game ook erg geslaagd te noemen. Zoals gezegd is de centrale hub een soort van open wereld. Hierin is echt van alles te doen: van minigames tot races tot gevechten (inclusief heuse battle arena) tot zijmissies. Gelukkig kunnen de meeste superhelden zich vliegend over de map verplaatsen, zodat je nooit té lang onderweg bent. Om je een idee te geven van hoe uitgebreid de game is: na het uitspelen van de 20 hoofdmissies en een aantal zijmissies zat de ingame teller op een kleine 40%. En na bijna nog eens hetzelfde aantal uur in de game te hebben gespendeerd als met de hoofdmissies zit ik nog slechts net boven de 50%. Genoeg te doen dus en dat zonder dat het me (tot dusverre) heeft weten te vervelen.

Dus alles is Marvellous?

LEGO MARVEL Super Heroes 2 is een game die op zich goed in elkaar zit, maar er zijn echt wel wat punten van kritiek. Het meest voor de hand liggende is het gebrek aan vernieuwing. Natuurlijk: wat wil je als je games ontwikkelt en uitbrengt in het tempo van LEGO (Assassins Creed was/is er niets bij). Begrijp me niet verkeerd: ik zie ook wel dat het vechtsysteem stukken beter is dan de laatste LEGO game die ik gespeeld heb (LEGO Movie: The Videogame), maar het concept is nog steeds grotendeels hetzelfde. Honderden verschillende karakters kunnen selecteren is de eerste keer indrukwekkend; inmiddels ben ik meer overtuigd van ‘less is more’.

Daarbij zijn er ook gewoon punten die in eerdere games al niet helemaal goed gingen en ook in deze game niet verbeterd zijn. De camera werkt nog steeds niet altijd even goed mee bij platform stukken en is het wisselen van karakters niet altijd even soepel.

Vond je de vorige LEGO games leuk, denk je de formule nog niet zat te zijn én heb je wel wat met superhelden? Dan ga je je met LEGO MARVEL Super Heroes 2 ook zeker vermaken en zal je er wel even zoet mee zijn. Als je eerder een LEGO game gespeeld hebt weet je precies wat je kunt verwachten. Zowel in positieve, als in negatieve zin.

Overall Score 3.5 LEGO Again