Before the Storm Reviews

Life is Strange: Before the Storm – Episode 3 – review

De tijd is weer aangebroken om afscheid te nemen van Chloe en Rachel. De derde en laatste episode van de prequel Before the Storm is gelanceerd wat sowieso bepaalde emoties met zich meebrengt. Ik zal alvast met de deur in huis vallen: Before the Storm deed me alle emoties opnieuw ervaren die ik doormaakte tijdens het spelen van de eerste game. Niet voor tere zieltjes dus.

Geheimen onthuld

De vorige episode liet de spelers achter met een serieus bommetje. Bepaalde onthullingen werden gedaan en daar pikt episode drie de draad weer op. We zien de reacties van zowel Chloe als Rachel op hetgeen wordt meegedeeld en hoe ze troost zoeken bij elkaar. Wat volgt zijn enkele harde maar tegelijkertijd prachtige momenten tussen de twee, wat de fantastische vriendschapsband alleen maar versterkt. Nu merk je pas echt hoe close de twee vriendinnen waren. Je hoort Chloe in Life is Strange Rachel steeds bewonderen en prijzen, soms iets teveel zou je denken. Before the Storm laat je echter kennismaken met een band waarvan je waarschijnlijk hoopt er zelf ooit zo eentje te hebben met iemand. Of misschien heb je die al en herken je jezelf wel wat in het verhaal. Kortom, het wat tragere tempo van de vorige episode wordt meteen goedgemaakt door het vervolg in episode 3.

Blauwe verf

Een andere eigenschap van Chloe wordt ook in deze episode verder verduidelijkt. Hoe is ze immers aan haar opvallende en kleurrijke haar gekomen? Het vermoeden heerste al langer dat ze zeer waarschijnlijk niet op een dag zo is wakker geworden. Wel, ook dat thema wordt verder behandeld in Before the Storm waardoor het is alsof alle puzzelstukjes in elkaar lijken te vallen. Wanneer je terugdenkt aan de Chloe van episode 1 en haar evolutie ziet doorheen de gehele game, begrijp je echt goed waarom ze bepaalde dingen heeft gedaan. Het is wel degelijk meer dan slechts een puberale fase waar ze door moet, zoals je waarschijnlijk wel eens gedacht hebt tijdens het spelen van de originele game. Nee, het is duidelijk dat Chloe geen al te simpel leven heeft gehad en iedereen heeft nu eenmaal een soort ontsnapping nodig. Voor Chloe zorgde Rachel daarvoor. Zij was haar ontsnappingsmiddel en reddingsboei.

Wendingen alom

De game zou geen Life is Strange prequel zijn zonder de nodige twists. Ook Before the Storm trakteert je op verschillende verrassingen, zowel aangenaam als minder leuk. Een paar zaken waren voor mij wel net iets te voorspelbaar. Zo had ik een zeker vermoeden over een bepaald personage vanaf de eerste keer dat hij in beeld kwam en uiteindelijk bleek mijn vermoeden helemaal correct te zijn. Dat had misschien wat minder voor de hand liggend mogen zijn want het gevoel van: zie je wel, was net iets te zeer aanwezig.

Dat buiten beschouwing gelaten, weet Before the Storm je waarschijnlijk toch nog voldoende te verrassen met andere ontdekkingen. Eenmaal je de controller vast neemt om de episode aan te vangen, blijkt het vrijwel onmogelijk om midden in de episode te pauzeren. Zo moest ik zelf stiekem nog iets in orde brengen maar heb ik dat maar uitgesteld tot ik de credits zag rollen. Wat een ervaring, wat een gevoel. Net zoals in Life is Strange, moet je ook hier enkele verscheurende keuzes maken. Zeker met de originele game in het achterhoofd, blijkt dat geen gemakkelijke opdracht te zijn.

Afscheid nemen

Wat ik eigenlijk nog erger vond dan weten hoe het uiteindelijk afloopt tussen Chloe en Rachel, is het feit dat we nu definitief afscheid moeten nemen van de personages. Life is Strange 2 werd een tijdje geleden aangekondigd maar de developers hebben verduidelijkt dat het verhaal van Max, Chloe en Rachel nu definitief afgelopen is. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de nieuwe cast.

Nieuwe stem voor Chloe

Als laatste wil ik graag nog de nieuwe voice actress voor Chloe Price prijzen. Toegegeven, je zal even moeten wennen aan Chloe’s zachtere, zwaardere stem in Before the Storm maar als je bedenkt hoe Chloe op dit moment is, vergeleken met de main game, past dat perfect. Hier is ze in eerste instantie nog wat meer op zichzelf en minder de uitgesproken rebel zoals in Life is Strange.

Episode 3 in de Before the Storm saga brengt heel wat wendingen en wat meer actie dan het vorige deel met zich mee. Ook hier zal je, net zoals in Life is Strange, enkele verscheurende keuzes moeten maken. Hoewel je de afloop enigszins weet wanneer je Life is Strange hebt uitgespeeld, toch maakt dat het einde er niet gemakkelijker op. De transformatie van Chloe is hier ook compleet en het voelt een beetje alsof je een toeschouwer was van een jeugdfilmpje van haar tienerjaren. Een zeer aangename game die ik zeker aanraad.

Overall Score 4 Perfecte afsluiter
0

3 Comments on Life is Strange: Before the Storm – Episode 3 – review