Life is Strange: Before the Storm – Episode 1 – review

Hoewel de studio Telltale Games vaak het monopolie lijkt te bezitten op interactieve en filmische games, worden we toch vaak verrast door een nieuwe insteek. Quantic Dream levert minder frequent dergelijke spellen af, maar ze zijn wel steeds van een erg hoog niveau. Dontnod Entertainment bracht dan weer twee jaar geleden het pareltje Life is Strange uit. Persoonlijk zijn games in dat genre helemaal m’n ding, dus ik was dan ook erg benieuwd naar de prequel Life is Strange: Before the Storm, gemaakt door de gamestudio Deck Nine.

Chloe en Rachel

Vooraleer in te gaan op de eerste episode van de game, even een friendly warning. Indien je het liefst compleet spoilervrij in het verhaal wenst te duiken, doe je er goed aan deze alinea even over te slaan. Hier ga ik immers even in op het plot van Before the Storm. Uiteraard probeer ik wel om belangrijke onderdelen van het verhaal hier niet in het lang en breed te beschrijven.

Zoals je misschien al wist, focust deze prequel zich vooral op de relatie tussen Chloe (een van de hoofdpersonages uit de originele game) en Rachel Amber. Indien je Life is Strange al hebt gespeeld, weet je dat er vaak verwezen wordt naar Rachel, maar vaak blijft het echt gissen wat er zich zoal heeft afgespeeld tussen de twee dames. Before the Storm zorgt dat die vage hints duidelijk worden ingevuld en je dus een idee krijgt wat voor iemand Rachel Amber was. Daarnaast leren we Chloe op een heel andere manier kennen dan als de stoere, blauwharige en volgetatoeëerde rebel. Haar zachte kant komt met momenten echt goed bovendrijven en dat zorgt voor een soort omgekeerd ontwikkelingsproces. In plaats van dat de speler ziet hoe een personage geleidelijk aan een transformatie ondergaat, zie je Chloe hier helemaal aan het begin van haar ‘switch’.

Het niveau lag in deze episode al meteen erg hoog. Wel heb ik een beetje het gevoel dat de ‘clue’ van het verhaal nog moet komen en dat de eerste episode vooral dient om de relaties tussen de personages te schetsen. Aangezien Life is Strange: Before the Storm slechts drie episodes telt, hoop ik dus wel dat het plot verder reikt dan enkel het persoonlijk drama van zowel Rachel als Chloe. Spelers die Life is Strange hebben gespeeld weten denk ik wel wat ik bedoel. Daar zat immers nog een heel mysterie verstrengeld in het dagdagelijkse leven van Max Caulfield.

Geen tijdsprongen meer

Wat wel een beetje vreemd aanvoelde, was het gebrek aan het talent om terug te reizen in de tijd. Deze ability stond immers centraal in het originele spel en keuzes voelden dan ook nooit echt definitief. Hier moet je meteen weten welke kant je op wilt gaan aangezien tweede kansen niet van toepassing zijn. Het gevolg hiervan is vaak dat ik de meer gedurfde opties uit de weg ging, omdat ik een voorgevoel heb dat de latere ‘backlash’ enorm zal doorwegen. Dat is uiteraard heel persoonlijk en indien je toch eens helemaal los wilt gaan, kan je gerust de episode voor een tweede maal doorlopen.

Wel heb ik het gevoel dat de game een klein beetje identiteit is verloren door het schrappen van het tijdreizen. Dat maakt Life is Strange net zo ‘strange’. Nu speelt de game veel meer als een Telltale variant zoals we allemaal waarschijnlijk weleens geprobeerd hebben. Negatief is dat zeker niet, maar het is mede daarom dat ik hoop op een enorme twist of iets buitengewoons waardoor Before the Storm zich kan onderscheiden van soortgelijke spellen.

Sfeer zit goed

De soundtrack was één van de sterkste punten in Life is Strange. Ook nu nog luister ik weleens naar de emotionele liedjes in de bus of in de wagen. Ze geven een bepaalde vibe en natuurlijk denk je op deze manier terug aan de rollercoaster van emoties tijdens het spel. Before the Storm pakt uit met compleet nieuwe songs die op mijn goedkeuring kunnen rekenen. Af en toe hoor je ook de welbekende theme song van het originele spel op de achtergrond weerklinken.

Grafisch doet de game het ook erg goed. Je komt natuurlijk terecht in heel wat vertrouwde omgevingen zoals Chloe’s huis, Blackwell High School en de vuilnisbelt, maar de developers hebben ervoor gezorgd dat het niet op een copy paste festijn lijkt. Het enige dat me soms een beetje stoorde, waren bepaalde character designs en animaties. Vooral Rachel lijkt soms erg onafgewerkt in vergelijking met Chloe, waardoor het allemaal wat kunstmatig overkomt. Verder heb ik absoluut niks op te merken aan de grafische pracht van Before the Storm – Episode 1.

Life is Strange: Before the Storm - Episode 1 is een geweldige start van wat hoogstwaarschijnlijk een pareltje van een verhaal wordt. De relaties in het spel worden verder uitgediept en de speler komt ook heel wat te weten over de mysterieuze Rachel Amber. Het enige wat voorlopig nog wat mist, is het 'strange' gedeelte in de titel, maar aangezien er nog twee episodes moeten uitkomen, lijkt alles nog mogelijk. De animaties en het design van bepaalde personages kon iets beter, maar in het algemeen is Before the Storm - Ep. 1 zeker jouw tijd waard.

Overall Score 4
0

3 Comments on Life is Strange: Before the Storm – Episode 1 – review