Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Trilogy – review

Persoonlijk ben ik niet zo goed in vechtspellen. Het overzicht van alle mogelijke combinaties doet het koud zweet al bij me uitbreken. Aan de andere kant ben ik wel een fan van anime. De traditionelere vechtspellen zoals Tekken en DOA laat ik aan me passeren, maar wanneer een anime fighter verschijnt ben ik vaak benieuwd naar de gameplay en of het spel de verhaallijn van desbetreffende anime goed volgt. Ook naar de Naruto Trilogy was ik dan ook benieuwd, hoewel ik moet toegeven nooit de anime actief gevolgd te hebben. Eens kijken wat de Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Trilogy te bieden heeft voor zowel fighter fans als anime liefhebbers.

Trapsysteem

Allereerst een paar woordjes over het verhaal (of verhalen gezien het meerdere games betreft). Toen ik aan de slag ging met de eerste Ultimate Ninja Storm game was ik nog niet echt vertrouwd met de personages en de setting waarin Naruto zich afspeelt. Dat bleek uiteindelijk een vrij groot nadeel te zijn. De eerste game lijkt ervan uit te gaan dat je op zijn minst over wat basiskennis beschikt wat betreft de anime. Het verhaal is opgesplitst in verschillende hoofdstukken maar vaak wordt er zodanig van de hak op de tak gesprongen dat het wat verwarrend wordt. Ook aan immersie ontbrak het vaak, want na elke missie word je terug geteleporteerd naar de stad (die als een soort hub fungeert om missies te starten, items te kopen etc.). Met cutscenes wordt zeer zuinig omgesprongen, dus het totaalpakket voelt toch wat gerushed, alleszins wat het verhaal betreft.

Wanneer je game 2 opstart, merk je dat ze het hier heel anders hebben aangepakt. Er zijn meer filmpjes, het verhaal heeft een logisch verloop en wanneer je de eerste game hebt doorlopen, ben je al wat meer vertrouwd met de characters. Een duidelijke opstap naar een beter verhaal in deel 2 dus.

Ten slotte is er de derde Ultimate Ninja Storm en daar wordt het verhaal nogmaals beter weergegeven. Hier krijg je echt volledig uitgewerkte cutscenes en worden de personages niet steeds terug de stad in gestuurd na een missie ergens ver weg. Het is lovenswaardig hoe goed de developers naar de kritieken hebben geluisterd en zo de sequels van een veel betere kwaliteit hebben gemaakt. Persoonlijk heb ik me met het derde verhaal het meest geamuseerd, maar deeltje 2 doet het ook erg goed. Deel 1 zie je het best als een opwarmertje voor het echte werk.

Vechten like a boss

Tot mijn grote verrassing vond ik het vechtsysteem in alle Naruto games heel beginnervriendelijk. Een tijdje geleden reviewde ik een andere fighter van Dragon Ball Z en daar moest je toch vaak nadenken over combo’s. Bij de Ultimate Ninja Storm games is dat ook het geval, maar er zijn minder moeilijke combinaties die je moet onthouden. Al snel had ik het systeem onder de knie en werd ik eigenlijk best goed in de story missies. Online heb ik me nog niet gewaagd want, uiteraard is mijn niveau nog niet zover als de die-hard fans die zoals in FIFA elke mogelijke knoppencombo uit het hoofd weten.

Het vechten blijft gedurende de drie spellen zo goed als hetzelfde, met uitzondering van enkele kleine tweaks en aanpassingen. Zo moet je in het eerste spel je Ultimate Jutsu (je sterkste aanval) uitvoeren door een Quick Time Event succesvol te doorlopen. In de andere games wordt er veel minder gebruik gemaakt van dergelijke Quick Time Events. Vooral in Giant battles of boss battles komen ze voor, maar je hoeft dus niet meer bij elk gevecht als een gek op je bakje rammen. Dat is heel positief, want hoewel ik het vechten heel soepel vond krijg ik over het algemeen grijs haar van QTE’s.

De tand des tijds

Uiteraard kan ik deze review niet afronden zonder een woordje over hoe de games er de dag van vandaag voorkomen, aangezien de eerste game al dateert van het jaar 2008.

Wel, ik moet zeggen dat de collectie nog steeds drie aangenaam uitziende games met zich meebrengt. Vooral in de eerste game zie je de ouderdom goed (wat uiteraard logisch is), maar ik had het eerlijk gezegd veel erger verwacht. De graphics zien er nog steeds fris uit wat mede dankzij de anime stijl mogelijk wordt gemaakt. Naarmate je vorderingen maakt en overgaat naar de sequels, merk je toch dat er heel wat meer details voorhanden zijn. Ik zou dus zeker niet aanraden om de games in omgekeerde volgorde te spelen (geen idee waarom je dat zou doen, maar het kan!).

De drie games brengen tenslotte heel wat content met zich mee waardoor je wel wat uren zoet bent om alles te doorlopen. Fighters kan je immers blijven spelen. Voor wie enkel de verhaallijn wenst te doorlopen, voldoet de game ook zonder problemen. Voor elk wat wils dus en dat voor een mooie prijs.

De Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Trilogy brengt een fantastisch pakket voor zowel fans van de anime als fans van het vechtgenre. De games zijn stuk per stuk heel gebruiksvriendelijk en weten de tand des tijds goed te doorstaan. Enkel de eerste game laat duidelijk wat steken vallen wat betreft het verhaal en immersie. In het algemeen blijft de trilogy wel een echte aanrader.

Overall Score 4 Ultimate deal
0

2 Comments on Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Trilogy – review