Project Cars 2 Reviews

Project Cars 2 review

Had ik zin om Project Cars 2 te reviewen? Jaaaaa!
Dankzij een hechte groep enthousiaste mensen op ons forum heb ik de kans gekregen om deze game ruim voor de release te testen.
De eerste Project Cars (Community Assisted Racing Simulator) werd vooral afgerekend op zijn gebrekkige en te aggressieve AI. Ook dat de racewagens moeilijk te controleren waren met de Dualshock was een pijnpunt.
Maar zie hier, ondertussen heeft Slightly Mad Studios – in het verleden verantwoordelijk voor games zoals NFS Shift en Test Drive – de opvolger uitgebracht.

Project Cars 2 is vooral grootser dan zijn voorganger geworden. Met 180 verschillende racewagens van de meest gerenommeerde merken in de wereld, 9 motorsport disciplines en 29 motorsport series ben je voor een hele tijd zoet met deze game. In de game zitten ook 60 verschillende tracks, met wereldvermaarde circuits zoals de Nürburgring, Red Bull Ring, Brands Hatch, Hockenheimring, Laguna Seca, Indianapolis Motor Speedway en om een klein beetje chauvinistisch te zijn: Ook Spa Franchorchamps en het circuit van Zolder.
Koppel dit met een uitgebreide careermodus, een lijvige multiplayer, Livetrack 3.0, een dag- en nachtcyclus met een fantastisch dynamisch weersysteem, dan heb je de perfecte cocktail voor een fantastische racegame.
Heeft Slightly Mad studios hier zowaar de perfecte racer afgeleverd?

Sneeuw midden in de zomer?

Project Cars 2 is een echte simracer geworden. Dit werd meteen duidelijk toen ik de game opstartte. Om het wachten te verzachten tijdens het downloaden van de volledige game, kan je beginnen met een enkele race. Die race doe je meteen met een dikke bak, namelijk een McLaren 720s. Al vrijwel direct werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt toen ik de eerste bocht al meteen voorbij schoot en in de banden terecht kwam. Project Cars 2 is niet voor de gamer die af en toe eens een standaard arcade racegame speelt. Dit is realistische gameplay. Het feit dat de game standaard staat ingesteld op “Authentic” helpt natuurlijk ook niet. Wegligging, accelereren en die supercar proberen op de weg houden is vrijwel identiek nagebootst.
Dit kan voor velen al meteen als een minpunt worden aanschouwd. Project Cars 2 heeft een steile leercurve. Dit is er ééntje voor de puristen, die een auto op de track loslaten om na een rondje vrijwel meteen terug naar de pits te verdwijnen en hun set up terug aan te passen. Elke wagen heeft zijn eigen rijgedrag en sommige zijn héél moeilijk te controleren. Niet echt wat je verwacht natuurlijk om eens snel een race te doen en de rest op een achterstand te rijden. Maar dit is een game waar, als je er genoeg tijd in investeert, een heleboel plezier voor in de plaats krijgt. Er zijn ontelbaar vele opties die je kunt instellen en aanpassen. Zowel naar auto als de HUD, als de officiële of niet officiële regels.

De game zit boordevol met verschillende opties. In het begin is het voor mij persoonlijk dan ook wel wat zoeken geweest naar een goede instelling om te kunnen racen. Je kan de regels aanpassen, practice of niet, qualifying of niet, of meteen in de race springen. Met je HUD (heads up display) kan je je scherm volledig vol zetten zodat je amper nog de track ziet waar je op moet racen! Je kan het weggedrag van je wagen aanpassen, automatisch of manueel schakelen, manuele pitstop doen, je kan het zo gek niet bedenken of het zit erin. Hier worden weer de echte petrolheads op hun wenken bediend terwijl het voor de casual gamer waarschijnlijk allemaal héél overweldigend aanvoelt.
Livetrack 3.0 is een fantastische feature die in de game verwerkt zit. Je kunt in Project Cars 2 werkelijk elk soort weer op je scherm toveren in elk van de 4 seizoenen die we op een jaar hebben. Sneeuw in de zomer? Geen probleem. De 24u van Le Mans in een storm rijden? Het is allemaal mogelijk. Aan zin voor detail ontbreekt het bij Slightly Mad Studios niet. Van het bandengepiep, tot het op en neer gaan van je ruitenwissers op je voorruit, het grind dat onderaan je auto uitvalt als je eventjes in de grindbak gaat… Fantastisch gewoon. Zelfs aquaplanning speelt je parten. Wanneer het circuit verzadigd is met water en de putjes op het asfalt zijn volgelopen is het een kunst om je auto op de baan te houden. Met het dynamisch weersysteem is het dan ook machtig om het wegdek terug te zien op te drogen en je tijden terug te zien verbeteren. Minder is dan weer de race engineer. Deze is wat mij betreft gerecycleerd van de vorige game en zegt ook gewoon niets ter zake. Zo heb ik al meerdere keren gehad dat ik mijn laatste ronde begin en mijn race engineer mij vraagt om gewoon rustig uit te rijden en te finishen. Om dan de laatste paar bochten mij te vragen om te pushen: Give it all you got!!! Begrijpen wie begrijpen kan..

Project Cars 2

Project Cars 2 – burn rubber

Grafisch ziet het er allemaal wel goed uit. Als we dan toch zouden moeten vergelijken zal het niet tippen aan het fotorealistische wat Gran Turismo Sport op je tv zal toveren eind dit jaar. Wat dan wel weer een zéér goed is uitgewerkt, is het geluid van de verschillende motoren. Werkelijk subliem.
VR is niet aanwezig op de PS4, op de PC is dit wel mogelijk. Maar dan moet je al over een Oculus Rift beschikken.

Project Cars 2 zit werkelijk boordevol content. Je kan de career beginnen, je hebt een grote brok multiplayer, time trials doen, je hebt vanaf het begin dat je de game opstart toegang tot elke wagen, elk circuit en elke optie die je ook maar wil instellen om zo je eigen races te spelen, en als je daarna nog zin hebt, zijn er nog de community events waarin je je kunt meten tegenover je vrienden en de rest van de wereld. Oh ja; voor diegenen die zich geroepen voelen zullen ook kunnen deelnemen aan eSports races. Keuze genoeg toch?

Vanaf nul

De career is eigenlijk bijna hetzelfde van wat we voorgeschoteld kregen in Project Cars. Je begint met één van de laagste races (karts bijvoorbeeld) om je langzaam op te werken naar de moeilijkste disciplines. Alles is onderverdeeld in Tiers. Je begint in Tier 6 om zo door te stoten naar Tier 1. De career is eigenlijk de grootste brok van de game en het is enorm leuk om te doorlopen. Je hebt de optie om een short of full season te rijden, je kan de AI zelf instellen en ook de agressiviteit van je tegenstanders kun je zelf bepalen. Leuk is dat vanaf dat de AI ingesteld is op level 80 (van de 120) dat ze niet meer met standaard set ups rijden maar ook hun bolide gaan aanpassen om snellere tijden te kunnen behalen. Een groot minpunt aan de career is het feit dat je niet zomaar een andere Championship kan kiezen.
Bijvoorbeeld: ik begin in een open wheel discipline zoals Formula C. Na één race vind ik het niet leuk of wil ik iets anders. Dan moet je elke race in dat seizoen gaan starten en afsluiten om zo door het seizoen te komen, om uiteindelijk dan pas een andere discipline te kunnen kiezen. In hedendaagse games had de optie er wel in gemogen om een volledig Championship te kunnen beëindigen en iets anders te proberen.
Eens je in Tier 1 bent terechtgekomen, kun je vanaf dan wel vrij eender welke discipline kiezen.
Tevens kan je affiliatie opbouwen met bepaalde automerken. Eens je genoeg vertrouwen hebt opgebouwd, speel je de autoconstructeur vrij. Daarna moet je een race rijden om jezelf te “bewijzen”. Eens je dat klaarspeelt, wordt je Brand Advocate voor die bepaalde constructeur. Daarna krijg je nog 3 races voorgeschoteld om Ambassadeur van het desbetreffend merk te worden. Het zorgt voor goede variatie tijdens de carrière modus.
Als je goed rijdt, speel je ook Invitational Events vrij. Hier zijn bepaalde categorieën zoals Historic, Low Grip, Road Cars, Super Cars.. Deze races zorgen op zich voor een aparte aanpak. Alvast genoeg te doen!

Eén van de grootste troeven van dit spel is denk ik de Quick Play mode. Hier kan je zelf gaan kiezen met welke klasse van wagens (bijvoorbeeld GT 3 of 4), op welke track, met welk weer en onder welke voorwaarden je gaat racen. Dit zorgt ervoor dat minder begenadigde racers toch nog optimaal kunnen genieten. Zo kun je zelf gaan uittesten met welke auto’s je nu toch nog vlot een snel rondje kan neerzetten zonder dat je steeds weer in die vervelende grindbak terecht komt.

Fairplay wordt beloond

Het online gedeelte is nog uitgebreider geworden dan de eerste game. Je kan werkelijk alles zelf instellen om te racen met je menselijke tegenstanders. Je kan bijvoorbeeld gaan instellen dat de race door alle spelers manueel geschakeld wordt gereden. Dus je kan zelf nog kiezen om de kwalificaties met automatische schakelbak te doen, maar de race zelf zullen alle spelers manueel moeten rijden ongeacht als je zelf automatische schakelbak hebt geselecteerd. Dit zorgt ervoor dat de races eerlijker verlopen. Hoe ze het bij Slighty Mad Studios verkregen hebben weet ik niet, maar in vrijwel elke online race spelen spelers fair. Dus geen eerste corner-crashers en dan hopen dat je er goed uitkomt om zo te winnen in Project Cars 2. Je wordt dan ook beloond door fair te racen. Zéér goed gedaan. De game is ook zéér streng en laat weinig marge over om bepaalde bochten of stukken af te snijden zonder dat de game een sanctie oplegt. Voor dat je het weet heb je een drive through penalty aan je broek of wordt je rondetijd niet gevalideerd.

Project Cars 2

Project Cars 2 – Neem je wel even mijn goede kant?

Time Trial spreekt voor zich. Je selecteert een circuit en een wagen en je probeert je beste tijd neer te zetten en te verbeteren.
Een toffe toevoeging aan deze mode is dat je nu de leaderboards kan raadplegen en vandaar kun je een ghost toevoegen van een speler die jij viseert. Zo kun je zien waar die ene racer zijn tienden van seconden gaat halen die jij tekort komt om je tijd te verbeteren. Je kan zelfs de set up van spelers gaan importeren om zo te gaan racen!

To finish first, you first have to finish!

Is Project Cars 2 nu de ultieme racegame waar we met zijn allen hebben op zitten wachten?
De game brengt gemengde gevoelens met zich mee. Voor de diehard racer die bij wijze van spreken alleen maar racers speelt zal dit een waar genoegen zijn om eindelijk op console ook een volbloed sim racegame te kunnen spelen.
Voor de casual gamers onder ons heeft deze game een steile leercurve en daar zullen velen zich eerst moeten doorheen worstelen. Project Cars 2 is dan ook niet zomaar voor iedereen weggelegd.
Het spel heeft alleszins het potentieel om je honderden uren in te kunnen verliezen, op zoek naar die ene perfecte set-up en naar die ultieme snelste tijd op je favoriet circuit.
Onze geliefde PS4 had eigenlijk wel eens nood aan een degelijke realistische racegame. Als het snelheidsgevoel in je begint te borrelen en je zin hebt om eens die ultieme Supercar los te laten en de wereld te laten zien hoe jij die beheerst dan moet je ongetwijfeld deze game in huis halen!

Kort door de bocht

+ Enorm veel racewagens, klasses en circuits + Livetrack 3.0 + Honderden uren spelplezier + Spa Franchorchamps - Steile leercurve - Niet alle auto's even goed handelbaar - Aantal opties kan overweldigend zijn

Overall Score 4 Overweldigend
0