Uncharted Lost legacy Reviews

Uncharted: The Lost Legacy – Review

Uncharted 4 was het afscheid van de reeks. Maar voor velen zou de single player dlc pas het echte afscheid worden van de reeks. Die zat namelijk als belofte in de season pass die je kon kopen bij Uncharted 4. Met wie of wat je zou spelen wist er nog niemand. Ging Sully eindelijk eerste viool mogen spelen? Of ging die eer voor de dlc dan toch eerder naar Drake zijn broer (Samuel Drake, red.)? Dat het niet Drake zou zijn kon je al uitmaken nadat je Uncharted 4 had uitgespeeld. Zijn verhaal was verteld, een dlc maken met hem erin zou alleen het bitterzoete einde van deel 4 onderuit halen. Maanden was het wachten op nieuws in verband met de brok dlc. Tot dan uiteindelijk op de Playstation Experience van 2016 die eerste trailer werd getoond. Geen Sully, Sam, Elena of Drake te bespeuren. In Uncharted 4 schitterde ze nog door afwezigheid maar nu krijgt ze eindelijk waar ze recht op heeft. Uncharted: The Lost Legacy heeft Chloe Frazer in de hoofdrol. Over een natte dro.., euh… ik bedoel, over een aangename verassing gesproken.

Die gast hier neemt dat over die natte droom wel een beetje te letterlijk hoor

Two girls, one Tusk

Cloe is op zoek naar de Tusk of Ganesh. Waarom? Dat kom je geleidelijk aan te weten, maar het is eerder om persoonlijke dan om financiële redenen. Een wandeltocht op zoek naar de Tusk zou maar wat saai zijn en omdat er in Uncharted ook nog geschoten moet worden is er ook een nieuwe bad guy, Azav is zijn naam, die u te pas en te onpas komt storen in uw zoektocht. Hij beschikt over een heel leger die maar al te graag Chloe van een paar extra gaatjes wil voorzien. Het is ‘Alleen is maar alleen’, dus roept Chloe de hulp in van Nadine Ross. Inderdaad, de zwarte parel uit Uncharted 4 komt ook en krijgt ook een rol in de spotlight. Geen haar op mijn hoofd die er ooit aan zou hebben gedacht om haar een hoofdrol te geven in de Uncharted serie. In deeltje vier vond ik haar maar een beetje zwak uitgewerkt. Om eerlijk te zijn was ik haar al vergeten. Maar ze accepteert Chloe haar aanbod en je zal merken dat ook Nadine haar redenen heeft om de Tusk te vinden.

Heb jij toevallig nog tampons?

Het mooiste meisje van de klas

De screenshots geven het al weg. Dit spel is nog mooier dan Uncharted 4 al was. Je houdt niet voor mogelijk hoeveel detail er besteed is aan alles. Niet enkel de plaatjes zijn mooi. Alles aan deze game is gewoon af. De dialogen, de dynamiek, de omgevingen zijn om duimen en vingers bij af te likken. De puzzels behoren tot de leukste uit de reeks. De set pieces zijn dan wel minder in aantal, maar zeker niet minder spectaculair. Deze game is als het ware een best of Uncharted als het op set pieces aankomt. De finale van deze game behoort zelfs tot het beste wat een Uncharted game ooit wist te bieden. We zijn veel gewend van de reeks, maar toch zat ik nog vol verwondering te kijken naar mijn scherm. Er gebeurt zoveel in het laatste half uurtje van de game dat je haast niet gelooft dat dit een game is die jij aan het spelen bent. Herinner je je het trein level uit Uncharted 2? Wel, dat stukje vond ik één van de beste stukjes gameplay ooit uit alle Uncharted games. Dat stukje geschiedenis verbleekt echter bij wat de makers hier hebben neergezet. Doordat de game zo mooi is heb ik dan ook meer dan me lief is versleten in de foto modus van het spel. Het feit dat je Chloe haar gezichtsuitdrukking kan veranderen op elk moment in de game (als je in foto modus bent) zorgde alleen maar voor meer fun. Een stealth kill doen en ondertussen een oogje pinken naar de camera, in de foto modus van Uncharted: The Lost Legacy kan het. Experimenteer er vooral zelf mee, het is hilarisch!

Damn, had ik maar die tampon voor mezelf gehouden

Oude wijn in nieuwe zakken

Maar hoe leuk de game ook is. Echt verassen op gameplay vlak doet het niet. De enige nieuwigheid is een pistool met een silencer, zodat je nog meer sneaky te werk kan gaan. Welkom is het wapen wel, maar echte vernieuwing blijft uit. Zowel in het schiet gedeelte als in het klauter gedeelte. De werphaak maakt gelukkig ook een terugkeer. Een zeer leuke toevoeging aan al het geklauter, maar we hebben het allemaal al eens eerder gedaan. Ook de schatten zijn opnieuw van de partij dus we kunnen naar hartenlust de levels uitkammen naar de blinkende dingetjes. Ook hier voel je de herhaling. Mij stoorde de herhaling wel niet. Het is nu eenmaal wat je allemaal verwacht van een Uncharted game. Om eerlijk te zijn, de blauwdruk die de reeks is kennen we allemaal en die hoeft van mij niet hard veranderd te worden. Stel je eens voor dat je niet moet schieten of klimmen in een Uncharted game. Dat je niet kan slingeren en dat er geen schatten te verzamelen zijn. Zou het dan wel nog een Uncharted game zijn? Moet je iets dat nagenoeg perfect zit wel veranderen? Op dat vlak is Uncharted: The Lost Legacy een beetje als een favoriete jeans. Er zit misschien wat sleet op maar hij zit zo lekker.

Tampons? Breng maar de hele verbanddoos.

O mijn Gath

Waar ik dan wel weer onder de indruk van ben is van het ‘The Western Gaths’ level. Na de eerste sterk geregisseerde hoofdstukken neemt de game zijn voet van het pedaal. Ze droppen je in een stukje vrij te verkennen gebied. Je krijgt een 4×4 onder je veel te lekkere kont geschoven en je mag gaan en staan waar je wil. Hier zie je dan ook weer hoe goed alles in elkaar zit. Ik heb ze al verschillende keren doorlopen in verschillende speelbeurten en er gebeuren echt andere dingen en ook Chloe haar commentaar hangt af van wat je al dan niet al gedaan hebt. Schitterend om te zien wat voor een aandacht aan detail er zit in dit spel. Neem nu de kaart; ja, dit gebied is zo groot dat een kaart geen overbodige luxe is. Chloe haalt die uit haar achterzak en dan vult die je scherm. Het is geen voorgekauwd menuscherm, het is effectief de kaart die ze uit haar zakken haalt die jij aan het bekijken bent, maar dan ingezoomd. Dus alle notities die Chloe op de kaart zet worden in game geregistreerd en die krijg je dan te zien. Toont maar alweer eens aan wat voor een toptalent er werkt bij Naughty Dog. Bij mijn eerste speelbeurt had ik trouwens een belangrijk stuk gemist, maar ondanks dat gegeven kon ik toch maar lekker doorgaan met het spel. Het heeft wat meer zoekwerk gevergd van mezelf en bij mijn 2e speelbeurt kon ik mezelf wel voor de kop slaan. Hoe had ik dat nu kunnen missen. Ik heb ongeveer 2 a 3uur zitten free roamen in ‘The Western Gaths’ en ik zie hier echt wel potentieel in voor de toekomst. Nu Naughty Dog nog. Hier proef je hoe een Uncharted game zou kunnen zijn als het een free roamer zou zijn en om eerlijk te zijn, het smaakt naar meer.

Avonturieren schijnt zeer goed te zijn voor het hebben van een strakke kont

Einde van de rit

Maar alle mooie liedjes duren niet lang en na 8 en een half uur rolden de eind credits over het scherm. Trek daar mijn tijd in ‘The Western Gaths’ af en je komt algauw op een speelduur van om en bij de 6 uur. Dat is inderdaad kort voor een game, maar ook hier houden we in ons achterhoofd dat dit spel oorspronkelijk bedoeld was als dlc van een paar uur. Zes uur is lang voor dlc en wie alles wil zien van de game doet er met gemak toch 3 a 4 uur bij. Ik geef toe, veertig Euro is niet goedkoop maar voor een game die je zo onderdompelt met zijn personages, locaties en sfeer is dat eigenlijk maar een zeer correcte prijs. Ook niet te vergeten is dat je voor die prijs ook toegang krijgt tot de multiplayer van Uncharted 4. Dus al bij al is dit een zeer mooi pakket voor je geld. Naughty Dog zegt klaar te zijn met de reeks al hoop ik dat ze er nooit klaar mee zullen zijn. Dit is een jeans die ik wil blijven dragen, want hij zit toch zo lekker.

Hoi, hebben jullie Nadine gezien? Ze ging 2uur geleden om tampons maar ze is nog niet terug.

Uncharted: The Lost Legacy

Naughty Dog doet het hem weer. Ze leveren de kwaliteit die we gewend zijn van hen. Met Chloe en Nadine hebben ze terug een sterk duo in handen. Ik heb Nathan Drake doorheen de hele game zelfs niet gemist. Wat alleen maar bewijst hoe goed de personages zijn die Naughty Dog uit hun mouw schud. Het was een fijn weerzien met Chloe. Alles wat je van een Uncharted game verwacht zitin dit spel. Daardoor valt het soms wat in herhaling en de speelduur is korter dan die van Uncharted 4. Maar het hoofdstuk in 'The Western Gaths' en de spetterende finale maken ook van deze Uncharted eentje die je als fan zeker niet aan je mag laten voorbij gaan. Door de focus niet meer op Nathan Drake te leggen is dit trouwens ook de ideale game om kennis te maken met de reeks.

Overall Score 4.5 Natte Droom
0