World of Final Fantasy – review

Het is een goede periode om Final Fantasy fan te zijn. Niet alleen komen er nieuwe Final Fantasy games uit, maar er worden ook vroegere releases geremasterd en opnieuw uitgebracht. World of Final Fantasy is geen direct gevolg van de lopende cijferreeks in de franchise, maar eerder een soort spin-off. In deze review ga ik na of de game de moeite waard is om door te gaan, zowel voor de fans van de reeks als totale nieuwkomers.

Ontwaak

De game brengt meteen een interessante twist in het verhaal. Broer en zus worden samen wakker en terwijl Lann zich naar zijn werk in de koffiebar haast, blijft Reynn nog even ter plekke rondhangen. Lann merkt slechts een enkele persoon op in de bar maar stelt zich er geen verdere vragen bij. Reynn komt wat later binnen en heeft een interessant nieuwtje te delen. De hele stad blijkt compleet leeg te zijn, uitgezonderd het mysterieuze meisje in de koffiebar. Zij legt uit dat Reynn en Lann eindelijk uit hun normaal wat wazige toestand zijn ontwaakt en direct aan de slag moeten gaan. De mysterieuze dame, Enna Kros genaamd, informeert het duo dat ze hun herinneringen terug kunnen krijgen wanneer ze via een portaal naar het land Grymoire reizen.

Daarmee is de toon voor de rest van de story meteen gezet. Uiteraard is het einddoel (het terugvinden van verloren herinneringen) niet de meest originele invalshoek om een verhaal te vertellen, maar in deze game werkt het best goed.

Pokémonish

Vechten en monsters verslaan zijn twee aspecten die je in bijna elke Final Fantasy game kan terugvinden. World of Final Fantasy doet het niet anders. Wat wel een leuk detail kan zijn voor fans van de Pokémon reeks is dat je in dit spel ook monstertjes (ook wel gekend als Mirages) kan verzamelen. Net zoals bij Pokémon kunnen de beestjes evolven waardoor ze sterker worden en dus nuttiger in gevechten in te zetten zijn.

De monstertjes kan je vervolgens op twee manieren inzetten tijdens een gevecht. Je kan ze op elkaar stapelen (in volgorde van grootte) waardoor hun baasje een handige boost in bijvoorbeeld magische krachten krijgt. De andere optie is om de beestjes naast je zijde te laten meestrijden. Het is aan de speler om te beslissen welke van de twee paden het best betreden wordt en dat is best wel een leuk aspect.

Hoe schattig

De art style in dit spel is totaal anders dan wat we gewoon zijn van Final Fantasy. Lann en Reynn kunnen immers switchen van hun ‘gewone’ menselijke vorm naar een chibi versie van zichzelf. Ook de Mirages zijn erg kleurrijk en gevarieerd waardoor het een leuke uitdaging wordt om ze allemaal te vangen. Heb je een zekere verzameldrang voor schattige dingen, dan vind je hier zeker je gading.

Ook de spelwereld ziet er net wat anders uit dan andere entries in de Final Fantasy reeks. Je zou kunnen zeggen dat World of Final Fantasy een soort ‘kiddy’ versie is van de ‘normale’ games, maar dan wel in de positieve zin van het woord. Ik vond de graphics alleszins leuk uitgewerkt en ik kreeg er spontaan een vrolijke vibe van.

Let’s fight

Het eigenlijke gevechtssysteem is ook een turn-based variant zoals we gewoon zijn in de reguliere Final Fantasy games. Uiteraard is het geen exacte kopie maar het principe blijft wel hetzelfde. Iedereen kan om de beurt een actie verrichten zoals aanvallen, magie gebruiken of een item tevoorschijn halen. Zoals reeds aangehaald, kan je ook Mirages inzetten om je te assisteren bij het vechten.

Afhankelijk van je instellingen, loopt er een timertje af om een indicatie te geven van de tijd die je rest om een actie uit te voeren. Zoals ik in een vorige review reeds heb verteld, ben ik geen fan van tijdsdruk in games dus was ik blij te vernemen dat je het timertje ook gewoon kan afzetten. Op die manier kan je op je gemak een strategie bedenken. De toevoeging van een dergelijke keuze vind ik een heel goede ontwikkeling die meer mag voorkomen in hedendaagse games. Zo tweak je de game-ervaring naar je eigen wensen.

Het vechten werkt in het algemeen goed, maar het systeem is net niet complex en diepgaand genoeg om het gedurende de hele game even spannend te houden. Na een tijdje had ik het gevoel dat ik liever de vechtscènes wou skippen om zo het verhaal verder te kunnen volgen. De main story is vrij lang dus steeds om de zoveel minuten een gevecht doorlopen, zorgde ervoor dat het tempo vrij traag lag. Dat kan, afhankelijk van je voorkeur, een negatief of positief punt uitmaken. Voor mij ging het verhaal soms net wat te traag vooruit.

Red.: Square Enix heeft ons een code voor de pc-versie gegeven ter ere van uitgave van de game op dit platform

World of Final Fantasy is een uitstekende spin-off game van de welbekende Final Fantasy reeks. Zowel fans van de franchise als nieuwkomers kunnen zich heel wat uurtjes vermaken met het verzamelen van monstertjes tijdens de quest om je herinneringen terug te vinden. Nadeel is dat het gevechtssysteem net iets te simpel is om de hele game boeiend te blijven. In het algemeen dus zeker een aanrader voor RPG-liefhebbers.

Overall Score 4 World of fun
0