Ik denk dat dat lastiger is dan je denkt. PS3 en PS4 moeten dan met elkaar kunnen communiceren en dat betekent dat ook de PS3 hierop aangepast moet worden. Daar houden ze zich bij Sony al lang niet meer mee bezig. Het zou dan ook nog is veilig moeten zijn voor hackers terwijl de PS3 al lang gehackt is en de PSVita ook. In het kort: Sony doesn't care... en al zeker niet specifiek voor trophies. Dat hebben we wel gezien toen ze eerst besloten om 5 minuut platinum trophies toe te staan waardoor het hele systeem gedevalueerd werd en nu op PS5 zijn de trophies ook weer wat verder verstopt in de interface. Sony heeft zelf nooit een echt goeie interface gehad om je trophies te bekijken, andere sites deden het 1000 keer beter.
Ik heb ook het idee dat het PSN netwerk voor PS3/PSVita compleet los staat van het PSN netwerk voor PS4/PS5. Lange tijd hebben ze daar nog een tussen systeem in leven gehouden waardoor je toch berichten van PS4 op je PS3/PSVita te zien kreeg en op PS4 ook mensen kon zien die daar online waren.
Dat systeem hebben in fasen uitgezet. Beginnende met de berichten, op zich kon ik dat nog begrijpen. Heel veel mensen hebben wel een PS4 maar hebben geen PS3 of komen niet meer online op de PS3 terwijl ergens wel al die berichten in een aparte wachtrij voor de PS3 staan te wachten. Dat is een hoop data die nooit weggaat omdat deze mensen niet op PS3 inloggen.
Met de release van de nieuwe firmware op PS4 werd hier ook aan de serverkant een hoop aangepast voor de vrienden. Dagenlang werkte de vriendenlijst nauwelijks of niet. Aan de serverkant hadden ze tegelijkertijd ook alles van PS3/PSVita losgekoppeld van PS4. Allemaal als voorbereiding op de PS4/PS5.
Deze handeling begreep ik niet meer, ik zie niet waarom dit nodig was. Uiteindelijk moet het systeem voor PS3 toch blijven draaien want daar moet je wel je vrienden blijven zien. Vermoedelijk wilde ze dat tussensysteem dus gewoon helemaal weg om de boel intern eenvoudiger te maken ofzo.
Tenslotte kwam er de nieuwe PS Store waardoor je op PC en in de app geen PS3/PSVita games meer kon kopen of laten downloaden. Dit was gewoon dom van Sony. Om te beginnen is alle info er gewoon nog, als je de goede link hebt dan kan je zelfs de oude store nog vinden. Het spaart dus geen ruimte in de database tenzij dit ook apart was en ze het tussensysteem kwijt wilden. Maar als mensen die toch nog veel op die platformen gamen nu wat willen kopen, moeten ze zich door een trage store werken. Op de vita store is er veel content van de laatste jaren niet eens te vinden. Hoe moeilijker je het maakt hoe minder mensen gaan kopen en dus ook hoe meer reden om de store op die systemen zelf ook uit te schakelen zoals bij de PSP al is gebeurd. Had gewoon de filter vinkjes die er al waren behouden maar dan bij zoeken bijvoorbeeld default PS3 en PSVita niet aangevinkt. Steam kan content van 17 jaar lang prima tonen, waarom kan Sony het niet van 14 jaar?
Als het doel was om de store sneller te maken, dan is dat op PC alleszins niet gelukt, hij is vaak nog steeds niet vooruit te branden en de helft van de tijd kan hij niet bepalen of je het geopende item nu wel of niet gekocht hebt...
Ik ben een PlayStation fan maar de laatste 1-2 jaar lijkt er echt een omschakeling gekomen te zijn van 'for the gamers' naar 'it's all about the money'.
De bovenstaande evolutie geeft ook aan dat iets digitaal aankopen geen enkele garantie voor de toekomst geeft. Ze kunnen er de stekker uit trekken wanneer ze daar zin in hebben en dan heb je uiteindelijk niks meer.
Ik moest het even kwijt