@Roy, jouw redelijke gemiddelde heb je te danken aan de periode voordat we met de leaderboards begonnen. Wellicht is dit een goede reden om weer eens in de backlog te duiken en zo nu en dan een "betere" game op te starten. Want ook dat beheers je (en is nog goedkoper ook).
De getoonde factors berusten op wat berekeningen waarbij ik trachtte het gewogen gemiddelde percentage over alle door deze groep behaalde platinums op 100% te krijgen. Momenteel staat het op 95,2%. Of dat een reëel uitgangspunt is vind ik moeilijk vast te stellen. Ik heb vooral de "gebiedsgroottes" laten meewegen. Ultra en Very rare beslaan slechts 5%, Rare beslaat 10%, Uncommon beslaat 30% en Common zelfs 50%.
Op PSNP is een ontwikkeling gaande om een extra groep 'Very common' toe te voegen. Zie de discussie op PSNP olv BlindMango. De link is al een paar maal hier verschenen. Interessant is ook een mogelijke ontwikkeling naar de introductie van de "Blue" en de "Red" ribbons!
Common wordt dan opgesplitst in Common, 50 - 75% en Very Common 75% - 100%. Zodra dat is doorgevoerd zal ik hiervan gebruik maken om onze tabellen nog iets te verfijnen.
Toch twijfel ik nog bij een tweede gedachte. Elke Ultra rare en Very rare game levert zowat het dubbele aantal punten op van een Rare of Uncommon game. Nu is het niet mijn bedoeling om iedereen naar de moeilijkere, tijdrovende en online frustratie opwekkende games te jagen om betere scores te verkrijgen.
Het doel was en is om de invloed van games waarvoor hoegenaamd geen echte effort voor nodig is zo klein mogelijk te maken. Dat lijkt zo wel te lukken dankzij het idee van Marty maar wellicht moet ik het gewicht van de eerste drie categorieën iets verlagen om tot een evenwichtiger geheel te komen.
Overigens zijn de Ultra rare platinums niet echt ultra rare, er zijn 1.774 zulke plats geregistreerd in PSNP! Ze zijn alleen niet zo vaak gehaald.
Hoe zit het dan met die andere categorieën?
Totaal alle categorieën: 5.909
Ultra rare: 1.774
Very rare: 880
Rare: 981
Uncommon: 1.024
Common: 1.250
Hmm, opvallend toch? Dus als je gewoon een game gaat spelen, een game die je leuk vindt bijvoorbeeld, dan is de kans groter dat je een game treft met een Ultra rare platinum dan een met een platinum uit een van de andere categorieën.
O ja, nog iets. Als nu iedereen zich gaat concentreren op de Ultra rare en Very rare categorieën dan zijn deze straks ineens niet langer Ultra en Very rare.