Re: Trophy Leaderboards IV

31
Het feit dat er 2 games bij mij beu doen om trophies binnen te halen komt mij beetje duur te staan deze maand :-P ben nu ook bezig met een grote game die ik nie plat ga spelen en dat helpt voor deze lijstjes ook nie echt. Nu een beetje conge en na afwerken van judgment ga ik aan de slag met kh3, paranormal activity En nog eens sniper ghost warrior 3 :-P

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Image

32
Bij mij moet er de komende tijd nu maar eens wat meer tijd zijn om te gamen. Nog 4 rustigere weken op het werk en dan eindelijk vakantie zouden hierbij hopelijk moeten helpen. Voor de rest van het jaar met op 25 oktober de release van CoD Modern Warfare ziet het er naar uit dat kwa platinums halen dit 1 van mijn minste jaren gaat worden..
Image

33
Bij mij ook een relatief rustige periode omdat ik met online trophies bezig ben. Wel een paar nieuwe games gestart voor tussendoor van andere online trophies waardoor mijn completion wat gezakt is.

En wat Sony betreft... Ergens zijn ze echt het pad kwijt geraakt met die platinum trophies. Vroeger betekende het echt iets als je bv 100 platinums had. Maar tegenwoordig kan je op heel korte tijd heel veel poepsimpele platinums halen. Daardoor is eigenlijk de hele waarde van een platinum trophy ingestort :(
Image

34
Kolm wrote:Bij mij ook een relatief rustige periode omdat ik met online trophies bezig ben. Wel een paar nieuwe games gestart voor tussendoor van andere online trophies waardoor mijn completion wat gezakt is.

En wat Sony betreft... Ergens zijn ze echt het pad kwijt geraakt met die platinum trophies. Vroeger betekende het echt iets als je bv 100 platinums had. Maar tegenwoordig kan je op heel korte tijd heel veel poepsimpele platinums halen. Daardoor is eigenlijk de hele waarde van een platinum trophy ingestort :(
Goh ik vind het voor mezelf nog altijd leuk om een platinum te halen omdat ik dan zo het gevoel heb dat ik een game echt heb uitgespeeld. Ik voel me niet beter dan een ander omwille van mijn aantal plats alleszins want weet ook dat er moeilijke games zijn dan dat ik speel.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Image

35
Kolm wrote:Bij mij ook een relatief rustige periode omdat ik met online trophies bezig ben. Wel een paar nieuwe games gestart voor tussendoor van andere online trophies waardoor mijn completion wat gezakt is.

Denk dat dit deels te maken heeft ook met de (niet) volhardendheid van casual gamers. Die trophyhunten ook, maar willen er niet teveel moeite insteken. Anderzijds zijn er redelijk wat story driven games uitgekomen waarbij je een platinum krijgt om gewoon de game uit te spelen. De keuze ligt nog altijd bij de gamer. Moeilijke platinums genoeg als je wil..
Zijn het trouwens niet de developers die de trophies bepalen en Sony die gewoon goedkeurt?
Image

36
NTGSruler wrote:Denk dat dit deels te maken heeft ook met de (niet) volhardendheid van casual gamers. Die trophyhunten ook, maar willen er niet teveel moeite insteken. Anderzijds zijn er redelijk wat story driven games uitgekomen waarbij je een platinum krijgt om gewoon de game uit te spelen. De keuze ligt nog altijd bij de gamer. Moeilijke platinums genoeg als je wil..
Zijn het trouwens niet de developers die de trophies bepalen en Sony die gewoon goedkeurt?
Ik denk dat het eerder komt door de developers die 'quick cash' willen. En dan heb ik het niet over de story driven games die bij uitspelen al een platinum geven. Daarbij denk ik dan bv aan The Walking Dead, deze games was je toch nog snel 10u mee bezig en was er dus nog enige tijd in geïnvesteerd, zowel door de gamer voor de platinum als de developer voor het ontwikkelen. Dat zag je ook aan de prijs die toch wat hoger was.

Het gaat vooral om al die games van 1-10 euro die al binnen een uur een platinum opleveren, soms slechts in enkele seconden of minuten en soms zelfs zonder de game zelfs uit te spelen. Zonder een platinum trophy zou slechts een select groepje deze games spelen of misschien zelfs niemand. Omdat ze nu wel een platinum hebben, worden ze plots veel interessanter voor trophyhunters die alleen maar om de totalen geven (trophy whores worden ze ook wel genoemd). Vaak hebben ze dan nog is een stack dat je de platinum zowel op PSVita als PS4 kan halen. Hierdoor krijgen deze games plots een extra afzetmarkt die ze voorheen niet hadden en ze zijn ook nog is snel/goedkoop gemaakt. Ratalaika Games is zo'n developer die echt de ene na de andere game kakt met platinums van minder dan een uur. Het enige bestaansrecht ervan lijkt soms wel de platinum. Soms zijn het nog wel leuke mini-games, maar niet platinum waardig.

Er was een tijd waar PSN-only games geen platinum hadden omdat Sony dit niet toestond. Dat dit niet vol te houden was in deze digitale wereld begrijp ik volledig. Maar enige controle van Sony op welke games wel/niet een platinum kregen was mijn inziens wel beter geweest. De developer bepaalt nu volledig de trophies en Sony lijkt het gewoon altijd goed te keuren. Bovenstaande games van minder dan een uur, die vallen voor mij echt in de oude categorie PSN-only games die geen platinum horen te krijgen.

De keuze van welke platinums je haalt, ligt uiteindelijk inderdaad bij de gamer. Maar door de keuze van Sony om deze superkorte platinums toe te staan, is de 'waarde' van een platinum nietszeggend tenzij je kijkt naar de eigenlijke platinums. Een trophycard alleen zegt dus niks meer over hoe begaan die gamer in kwestie is met games/trophies/... dat was vroeger wel anders.
Persoonlijk vond ik ook net die verschillende types van trophies een pluspunt ten opzichte van de gamerscore bij xbox. Een gamerscore op zichzelf zegt niet of de gamer al zijn games probeert uit te spelen of gewoon in superveel games 2-3 achievements heeft gehaald. Dat kon je bij een PSN trophy card wel inschatten.

Op PSNP is er op dit moment zelfs een hele discussie gaande om 2 statistieken toe te voegen naast de platinums. Hierbij zou dan gekeken worden naar completion % van die game om te bepalen of het een moeilijke/medium/makkelijke platinum is. De statistiek zou dan het aantal moeilijke en medium platinums aangeven op je profiel naast het normale aantal platinums. Daarmee kan je dan snel zien of de gamer in kwestie heel veel van die supermakkelijke games heeft gespeeld of niet. Of het er ook effectief van gaat komen is nog even afwachten.
https://forum.psnprofiles.com/topic/754 ... on-system/

Op PSNP is er nog een andere thread die specifiek ingaat op Ratalaika games, de opener hiervan bedankt Ratalaika games om de 'waarde' van het systeem te verkloten :p
https://forum.psnprofiles.com/topic/738 ... ika-games/
Image

37
Bedankt weer voor de update Sora!

Interessante discussie ook die het heeft los gemaakt! Aan de ene kant heb ik trophies altijd als iets voor mezelf gezien en hecht ik er in die zin naar anderen toe weinig waarde aan. Aan de andere kant begrijp ik volledig wat kolm zegt: er klopt simpelweg gewoon iets pertinent niet aan een economisch model dat gebaseerd is op de wens van een bepaald type gamers die op zoek is naar makkelijke platinums ten opzichte van kwalitatief goede games maken. Alhoewel dit natuurlijk altijd de keuze van de koper blijft.

Ergens ben ik dan dus ook wel voor een systeem dat meer kijkt naar meer factoren dan alleen een platinum, al is het maar om te ontmoedigen dat er games worden gemaakt met lage kwaliteit om aan een bepaald type prestatiedrang te voldoen. Maar dan kom ik alsnog weer terug bij mijn eerdere punt: de mensen die hier geld voor betalen hebben de keus om dit te doen. Blijkbaar is hier een markt voor, dus laat ze dan ook maar lekker...

Een ander systeem lijkt me ook erg ingewikkeld. Hoe ga je objectief de moeilijkheid van een game beoordelen? Een systeem van testers of zo? Het lijkt me dat we rustig kunnen zeggen dat rarity hooguit iets zegt, maar ook niet meer dan dat...

Voor mij is de 'waarde' van een platinum trophy in ieder geval niet veranderd. Ik zie het nog steeds als een mooie bevestiging voor mezelf dat ik (zo goed als) alles uit een game heb gehaald. Behalve die vervelende multiplayer natuurlijk :lol: . De positie die ik t.o.v. anderen heb heeft me nog nooit bezig gehouden (behalve op een leuke manier hier, tussen mensen die je kent), dus kan er ook niet echt mee zitten dat er wellicht mensen boven me staan die veel Ratalaika games spelen. Ik begrijp wel dat het voor mensen die het als een sport zien zoveel mogelijk 'serieuze' platinums te halen en dit met andere mensen willen meten een vervelende ontwikkeling is, dat dan weer wel.
Image

38
Dank je wel Kolm. :hi5:

Ik denk dat niemand beter dan zij kan verwoorden hoe het probleem werkelijk in elkaar steekt. Het financiële aspect komt duidelijk uit de verf, sommige kleine developers verdienen hier goed geld mee, terwijl ook aandacht wordt besteed aan de tegenstrijdige belangen van de verschillende groepen gamers.

In mijn verhaaltje begon ik met een vergelijking van opleidingen. Een diploma of een titel alleen zegt blijkbaar niet veel meer tegenwoordig. Een controleerbare cv des te meer. Dit is dan ook de kant die ik op wil, een soort cv afhankelijk van de mogelijkheden die PSNP ons gaat bieden,
Waarom?
Met het verdwijnen van de waarde van een platinum is ook de waarde van onze Trophy Leaderboards grotendeels op losse schroeven komen te staan. Ik weet dat we allemaal wel eens een 'makkelijke' en snelle game spelen ter afwisseling. Er zijn echter mensen die naar mijn menig gebruik maken van de mazen in het systeem. Dat is hun goed recht maar ik heb wel het gevoel dat hierdoor andere leden benadeeld worden.

Ik zal de links van Kolm opvolgen en volgen. Indien anderen dat ook doen dan kunnen we samen hopelijk tot een beter en eerlijker systeem komen. :hug:

Nog net voor mijn publicatie lees ik het stukje van paveman. De lol moet van het gamen komen en is persoonlijk. Net zo persoonlijk als de bevestiging van iets bereikt te hebben, een stukje voldoening bij het behalen van een platinum.

Zodra we echter, zoals we hier doen, er een kleine competitie van maken met kleine beloninkjes, dan vind ik vanuit mijn functie dat we dat zo eerlijk mogelijk moeten doen met vergelijkbare grootheden. Let wel: indien mogelijk. :smug:
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

39
Daar heb je ook helemaal gelijk in, Sora. En let wel: ik vind ook zeker dat als er een ander systeem gevonden wordt dat inderdaad beter of eerlijker blijkt, dat we altijd voor dat systeem moeten gaan.

En wat jij al zegt: een controleerbaar cv (ook al zeg ik altijd dat een cv mij niks zegt: de persoon erachter is wat telt) is in die zin beter. Als ik nu benieuwd ben naar met wat voor gamer ik te maken heb, scroll ik even door de lijst op psnprofiles (handmatige check van cv). Alhoewel dat denk ik ook wel blijft als het makkelijker objectief te meten zou zijn.... Ik ben meer benieuwd naar welke games de persoon speelt/gespeeld heeft dan naar de moeilijkheid/het prestatiegehalte.

Ik meende dat jij ooit eens een andere site genoemd hebt, waar dit o.a. ook met rarity erbij gemeten wordt, Sora....?
Image

42
Waardevolle discussie en meningen hier. Ikzelf leun echter wat meer aan bij Paveman. Een Platinum trophy is wat persoonlijke voldoening ongeacht makkelijke of moeilijke game. De voldoening varieert dan voor jezelf.

Ik ga niet perse makkelijke (platinums) games gaan opzoeken. Wel begin ik meer en meer degout te krijgen van multiplayer trophies. Maar das een andere discussie.

Kwestie de leaderboards hier: vanaf het moment dat je spreekt over een "wedstrijd" zullen mensen proberen op andere manieren bepaalde zaken te gaan ontwijken.

Vraagje richting Kolm omdat ik het niet zeker ben.
Die zogenaamde makkelijke games: hebben die dezelfde trophypuntenwaarde als laten we zeggen een moeilijkere game? Bijvoorbeeld: Een Lara Craft Go tov een Gran Turismo Sport (platinums die ikzelf heb behaald)?
Zo niet, zou je eventueel een bepaalde trophywaarde kunnen vastleggen vooraleer die Platinum mee telt.
Ik weet als je dan een game hebt met laat ik zeggen vijf trophies waarvan 3 gouden, 1 zilver en een Platinum je nog altijd een makkelijke game met een hoge waarde kan hebben. Maar op die manier kun je de 1 uur Platinums er wat uithalen.

Aan de andere kant zijn die games er nu eenmaal. Kijk maar eens op een profiel van in de top 20 ter wereld kwestie aantal Platinums. Daar zitten een hele hoop Japanse 2-3u enkel buttonmashen games tss, en daar wordt niets over gezegd dan?

Persoonlijk vind ik de leaderboards hier een toegevoegde waarde. Het stimuleert het gamen, het brengt hier mensen samen en het brengt discussies op gang. Dit was toch het ganse opzet van dit?
Image

43
@paveman: Dat CV is een beetje waar ik op doel. Vroeger zei een trophycard al veel over iemand, nu moet je echt het profiel openen en naar de games zelf gaan kijken.

@NTGSruler:
Een platinum game heeft altijd trophies voor ongeveer 1200 trophy punten, dat is dan zonder trophy punten voor eventuele DLC. Enige wat kan verschillen is dus de verdeling van de trophies. Als een game meer bronzen trophies heeft, dan zal die in totaal meer trophies hebben, maar het aantal trophypunten blijft gelijk. Die makkelijke games hebben dan vaak weer weinig trophies, maar allemaal goud of zilver. Het trophy type bepaalt het aantal trophy punten waarbij platinum 180 punten is. 2 games met evenveel brons/zilver/goud/platinum trophies, hebben dus hetzelfde aantal trophypunten.

En die Japanse games die jij beschrijft, die horen daar wat mij betreft ook bij, alleen zijn die games voor de gemiddelde gamer helemaal niet bekend. Dit soort makkelijke games vinden, is eigenlijk een kunst op zichzelf :p
NTGSruler wrote:Persoonlijk vind ik de leaderboards hier een toegevoegde waarde. Het stimuleert het gamen, het brengt hier mensen samen en het brengt discussies op gang. Dit was toch het ganse opzet van dit?
Hier ga ik ook volledig mee akkoord! Nu hebben we een beetje een discussie over de waarde van platinum trophies ;)
Image

44
Ik was niet helemaal zeker over de trophyhunten.

Ik vind het een moeilijke discussie. Je kan mensen niet verbieden die games te spelen natuurlijk. Het grote doel is zoveel mogelijk platinums te behalen. Dat doen die gamers natuurlijk.

Wat dan bijvoorbeeld met games platinum halen via glitching of boosting? Je haalt de oorspronkelijk bedoelde moeilijkheidsgraad of de voorwaarde om de trophy te unlocken ook naar beneden. Tenzij het in de game zit waardoor iets makkelijker wordt. (Bv Uncharted ingame cheats).

Denk dat het vooral een kwestie wordt persoonlijke voldoening eruit te halen. Het bewijst ook hoe oppervlakkig en onzeker bepaalde mensen zijn. Gewoon om met X aantal virtuele bekers te kunnen pronken gaan ze 1u platinums games gaan spelen. Begrijp mij niet verkeerd, ik smijt hier geen steen. Niemand hoeft zich aangesproken te voelen. De optie is er. Niets aan te doen. Maar het gevoel toen ik de platinum van GT Sport haalde is niet te vergelijken met de platinum van The Walking Dead bijvoorbeeld. Maanden heb ik online races gespeeld. Altijd maar tijden verbeteren om pole positions te halen. Dat is wat ik zo waardevol vindt aan de trophies. Dat gevoel kan niemand mij afnemen en al zeker niet met 1u platinums games. Dus ja ik ga mss een aantal minder platinums hebben dan de gamer langs mij die die games verkiest. Maar wie houdt het betere gevoel over aan onze virtuele hobby? Beslis zelf maar.
Image

45
Deze discussie is inderdaad niet eenvoudig. Temeer iedereen vanuit zijn of haar eigen standpunt volkomen gelijk heeft. Toch meen ik grofweg de gamers hier in drie groepen te kunnen verdelen.
1 - De mensen die ook als trophyhunter een speciale game tot platinum willen uitspelen omdat het hen een bijzonder soort bevrediging verschaft om juist na zoveel moeite en tijd de game te "verslaan".
2 - De tweede groep wordt gevormd door die mensen die trophyhunten om het trophyhunten. Zij vinden een soort bevestiging van zichzelf in het aantal behaalde trophy's met name de platinums. Bij voorkeur zijn het simpele games waarvan je er in korte tijd veel van kunt uitspelen. Daarbij dienen deze ook nog eens goedkoop te zijn anders kun je er niet veel van aanschaffen.
3 - De derde groep zijn die mensen die gamen om het gamen zelf. Ze hebben doorgaans geen speciale voorkeuren en spelen een game zolang deze hen bevalt. Trophy's zijn voor hen zo goed als onbelangrijk.

Nu vermoed ik dat de meesten uit groep 1 wel eens buiten deze lijntjes kleurt en een grote moeilijke game afwisselt met een leuke Indie game om even op een andere manier te ontspannen.
In groep 2 grijpt men wellicht ook wel eens naar een game waar meer inzet en tijd voor nodig is. Ik zou het zelfs een betere en mooiere game durven noemen hoewel dat natuurlijk wat persoonlijks is en wellicht niet geheel objectief.
Groep 3 speelt sowieso alles wat hem of haar voor de controller komt.

Tot zover is alles oké. Iedereen speelt naar eigen inzichten en behoeften en vindt de lol en afleiding die zhij zoekt.
Mijns inziens wordt het echter een beetje anders, of misschien zelfs heel anders, zodra je deze mensen zich met elkaar laat vergelijken en er een soort van competitie aan verbonden is.
Het resultaat van deze competitie vormt een nieuwe serie van trophy’s. In ons geval de medals. Om het dan eerlijk te houden moeten voor iedereen de spelregels en het speelveld gelijk zijn.

Het speelveld is al voor iedereen gelijk, we maken allen gebruik van een PlayStation. Bij de spelregels hapert het echter m.i. Ik zoek naar een vergelijking en bedenk iets dat zoals zoveel vergelijkingen nooit helemaal past.

Zaak is om zoveel mogelijk keren zes ogen met een dobbelsteen te werpen.
Speler een krijgt per worp 1 dobbelsteen en speler twee krijgt per worp de beschikking over 10 dobbelstenen. Zo ongeveer voelt het lijstje van het aantal platinums voor mij aan.
Iedereen speelt eerlijk en legaal en toch klopt het niet. Elke keer weer als ik de lijsten opstel krijg ik dat gevoel en het zit me gewoon niet lekker. Denk eraan dat het ook gevolgen heeft voor de lijsten van Overall, Completion en zelfs Rarity.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu