Re: Trophy Leaderboards IV

61
Hartelijk dank allemaal voor jullie soms kritische commentaar en meedenken. :hug:

@Roy, jouw redelijke gemiddelde heb je te danken aan de periode voordat we met de leaderboards begonnen. Wellicht is dit een goede reden om weer eens in de backlog te duiken en zo nu en dan een "betere" game op te starten. Want ook dat beheers je (en is nog goedkoper ook).

De getoonde factors berusten op wat berekeningen waarbij ik trachtte het gewogen gemiddelde percentage over alle door deze groep behaalde platinums op 100% te krijgen. Momenteel staat het op 95,2%. Of dat een reëel uitgangspunt is vind ik moeilijk vast te stellen. Ik heb vooral de "gebiedsgroottes" laten meewegen. Ultra en Very rare beslaan slechts 5%, Rare beslaat 10%, Uncommon beslaat 30% en Common zelfs 50%.

Op PSNP is een ontwikkeling gaande om een extra groep 'Very common' toe te voegen. Zie de discussie op PSNP olv BlindMango. De link is al een paar maal hier verschenen. Interessant is ook een mogelijke ontwikkeling naar de introductie van de "Blue" en de "Red" ribbons!
Common wordt dan opgesplitst in Common, 50 - 75% en Very Common 75% - 100%. Zodra dat is doorgevoerd zal ik hiervan gebruik maken om onze tabellen nog iets te verfijnen.

Toch twijfel ik nog bij een tweede gedachte. Elke Ultra rare en Very rare game levert zowat het dubbele aantal punten op van een Rare of Uncommon game. Nu is het niet mijn bedoeling om iedereen naar de moeilijkere, tijdrovende en online frustratie opwekkende games te jagen om betere scores te verkrijgen.
Het doel was en is om de invloed van games waarvoor hoegenaamd geen echte effort voor nodig is zo klein mogelijk te maken. Dat lijkt zo wel te lukken dankzij het idee van Marty maar wellicht moet ik het gewicht van de eerste drie categorieën iets verlagen om tot een evenwichtiger geheel te komen.

Overigens zijn de Ultra rare platinums niet echt ultra rare, er zijn 1.774 zulke plats geregistreerd in PSNP! Ze zijn alleen niet zo vaak gehaald. :D

Hoe zit het dan met die andere categorieën?
Totaal alle categorieën: 5.909
Ultra rare: 1.774
Very rare: 880
Rare: 981
Uncommon: 1.024
Common: 1.250

Hmm, opvallend toch? Dus als je gewoon een game gaat spelen, een game die je leuk vindt bijvoorbeeld, dan is de kans groter dat je een game treft met een Ultra rare platinum dan een met een platinum uit een van de andere categorieën. :O

O ja, nog iets. Als nu iedereen zich gaat concentreren op de Ultra rare en Very rare categorieën dan zijn deze straks ineens niet langer Ultra en Very rare. :)
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

62
Wil wel even toevoegen dat een ultra rare Platinum daarom niet per se moeilijk hoeft te zijn. Je moet maar eens kijken in welke categorie de Fifa's, F1's en de Call of Duties vallen. Ultra rare. Zijn nochtans games die miljoenen verkopen. Het is het aantal spelers die de Platinum van een game halen die bepalen in welke categorie die valt.

Persoonlijk vind ik het percentage punten wat nu eraan gegeven worden (systeem Marty) perfect. Het is en blijft ultra rare natuurlijk.
Image

63
Je hebt volkomen gelijk Ruler. Je noemt echter wel games waarbij een meer dan gemiddeld doorzettingsvermogen nodig is voor de platinum.

Iedereen moet gewoon kunnen spelen wat zhij wil en plezier in heeft zonder te letten op de Rarity van de bijbehorende plat. Tenzij je extra gewicht hecht aan een goede, dus lage, Rarity.

Mijn, onze doelstelling was om de invloed van de 1 uurs plats zo gering mogelijk te maken op de leaderboards, niet om games met een lage Rarity extra te bevoordelen. Vandaar dat ik nog een tweede lijst heb opgesteld waarin de factors van "normale" games dichter bij elkaar liggen.

Image

De verschillen zijn uiteindelijk niet echt heel groot maar de tweede lijst komt naar mijn gevoel dichter bij de doelstelling. De keuze tussen beide lijsten laat ik graag aan jullie, de community, over. Ik zal daartoe een poll opzetten.
Image

64
@NTGS; Dat bedoel ik exact. En die games zijn toevallig niet mijn genres.

@Frans; Bedankt voor het compliment. Natuurlijk zit het in me, maar vroeger waren die games er ook niet want toen was dat niet goedgekeurd door Sony. Ze werken dit zelf in de hand vooral bij de top van de wereld met stacks, cross-buy,... Daar begin ik niet mee.
Goed idee voor de rest, maar op basis waarvan bepaal je dan de toegekende punten? Dit is echt een theoretisch complexe berekening aan het worden die doorgaans altijd kan wijzigen naargelang aantal spelers, maar begrijp wat ik lees. Natuurlijk mag dit niet competitief worden zoals je zelf zegt dus het gewicht zal zo beter verdeeld zijn lijkt me.

:cool:
Image

65
RoyVdW wrote:Komaan Met0t0 dat duurt hooguit enkele uurtjes en met een guide op easy ben je er zo door ik zou het overwegen voor De Graal :Tp:

:P ;)
Ik had exact hetzelfde als met0t0 :P zo simpel om de platinum te halen in deze game en toch deed ik het niet omdat ik er geen zin in had.
Image

66
gamerke1992 wrote:
RoyVdW wrote:Komaan Met0t0 dat duurt hooguit enkele uurtjes en met een guide op easy ben je er zo door ik zou het overwegen voor De Graal :Tp:

Image
;)
Ik had exact hetzelfde als met0t0
Image
zo simpel om de platinum te halen in deze game en toch deed ik het niet omdat ik er geen zin in had.
Daarom dat deze plat uncommom is. Dat geeft ook een vertekend beeld als vele hem gespeeld hebben zoals NTGS ook al zei om terug te vallen op de huidige situatie omtrent de leaderboards
Image

Sent from my BLN-L21 using Tapatalk
Image

67
Dat probleem speelt ook bij makkelijke PSPlus games, alleen zijn dat er niet zo heel veel want PSPlus games zijn vaak erg lastige platinums/100% games. En ik kan me niet herinneren dat er al 1 platinum bij PSPlus is geweest die je in 1-2u kan halen. PSN games wel.

En het is nu ook niet dat je die platinum van The Order in 1u kan halen...
Image

68
NTGSruler wrote:Wil wel even toevoegen dat een ultra rare Platinum daarom niet per se moeilijk hoeft te zijn. Je moet maar eens kijken in welke categorie de Fifa's, F1's en de Call of Duties vallen. Ultra rare. Zijn nochtans games die miljoenen verkopen. Het is het aantal spelers die de Platinum van een game halen die bepalen in welke categorie die valt.

Persoonlijk vind ik het percentage punten wat nu eraan gegeven worden (systeem Marty) perfect. Het is en blijft ultra rare natuurlijk.
Wat Sora al zegt: die games hebben wel de nodige doorzetting nodig. Gaat ook op voor veel JRPG's: niet zozeer moeilijk, maar er is een bepaalde mate van doorzetting nodig. PES heeft trouwens wel heel wat jaren gehad dat de platinum écht moeilijk om te halen was. Dit jaar was een uitzondering.

Nou speel ik geen CoD, maar volgens mij moet je behoorlijk ver komen in de multiplayer om daar de platinum op te halen, toch? Al begrijp ik je punt dat hier een behoorlijke categorie casual gamers tussen zal zitten die het rarity percentage beïnvloeden. Los van dat 90% niet aan de (voorheen) singleplayer modus begint, laat staan die op de hoogste moeilijkheidsgraad uitspeelt.
Image

70
In de loop van de komende/deze week zal ik de nieuwe lijsten opstellen. Hou dus rekening hiermee en sync je trophy's tijdig. De week daarna ben ik op vakantie en als we daarop wachten gaat het wel erg lang duren. ;)
Image

72
De tellingen zijn verricht. Ik hoop dat alles klopt omdat men nogal aan het werk is op PSNProfiles.

Vandaag of morgen kunnen jullie de nieuwe lijsten tegemoet zien en een korte update. :)
Image

73
De huidige versie is gebaseerd op een telling van 8 augustus 2019.

Ik denk dat de lage scores deze reis te wijten zijn aan de vakanties. Terwijl je overal op de wereld geconfronteerd kon worden met aardbevingen, tsunami’s en andere overstromingen zaten we in Europa ‘gebakken’.
Twee zomers hebben we maar liefst gehad dit jaar. Twee korte echter verschroeiend hete perioden van ‘mooi’ weer waarin slechts een zwembad nog enige verkoeling kon bieden.
Als je daar tenminste nog in paste na over de hoofden gelopen te zijn op zoek naar het laatste vrije plekje in het inmiddels warme water dat nu de geur had aangenomen van het onderbroekje dat je vijfjarig buurjongetje dag in dag uit al een week of twee aan had.

Maar nu lijken de zomers op. Ander weer wordt voorspeld. In heel Europa, van Kroatië tot in het zuiden van Frankrijk speelden de weergoden al hun spelletjes ‘bloemetjes water geven’ met ongekend enthousiasme.
Bij jou op de camping heeft je vriendelijke buurman zijn tent al met stormlijnen vastgezet aan een stevige eik die tussen zijn tent en jouw caravan staat. Gelukkig zijn de religieuze tochten van die eikenrupsen al enige tijd voorbij.
Image
Om te voorkomen dat ze wegwaaien hebben bezorgde ouders hun kleine kinderen al in regenkleding gehesen en middels een tuigje en een stevige lijn als een geit vastgebonden aan een diep in de grond geslagen stalen staak. Met als gevolg dat je overal op de camping mekkerende kinderen ziet spelen in een cirkel vol buitenspeelgoed.
Toen het begon te waaien heb jij je teruggetrokken in je caravan met een PS Vita en een beetje regen kan jou niet deren.
Kinderen vliegen ondertussen als dronken ruitenwissers, stevig vastgelijnd aan de diepgewortelde staken, voor het venster van jouw caravan heen en weer.
Maar wat als die stevige eikenboom zich op jouw caravan ter ruste legt en de tent van de buurman als een laken over zich heen trekt?

De komende weken verleggen die weergoden hun speelterrein meer naar het noorden.
En nu heb ik vakantie. ;(

Met mijn laatste onderwerp heb ik bij sommigen wat beroering verwekt. Wellicht leek het alsof we het spoor bijster waren maar Marty wist de juiste wissels te zetten. We zitten weer op het juiste spoor maar de lijsten zien er iets anders uit vanaf vandaag.
Voor diegenen die op vakantie waren toen of onder de bekende steen geleefd hebben wil ik graag verwijzen naar het topic: https://www.pressxtorevive.com/forum/vi ... =12&t=1184
In ieder geval zijn we onze voorjaarsmoeheid nog niet kwijt. Er werd slechts 1 extra level beklommen en 10 nieuwe platinums gewonnen.

Korte samenvatting:
De tijdspanne was ook nu weer grofweg een maand. Deze maand juli was er een van Europa in de fik en verder voortkabbelend Benelux weer.

Zoals gezegd hebben we gezamenlijk 10 platinums behaald en zijn we een level gestegen.
- Paveman is een level gestegen.
- Zes mensen hebben samen 10 platinums verdiend. Koploper van de maand is dit keer NTGSruler met 3 platinums.
Hij wordt op de voet gevolgd door Fsterchele23 en Paveman met elk 2 en dan volgen Hybris, Marty en Met0t0 met elk 1 platinum.
Gefeliciteerd beste platinummers!

Hierbij dan maar weer een overzicht en de inmiddels bekende lijstjes in de eerste posts.

Overall:
Coolgamer blijft zonder plaatsnummer in de lijsten maar met zijn laatst behaalde medal.

Platinums:
Hier zien we niet de echt behaalde platinums maar de punten waar ze voor staan. Er is genoeg over geschreven en uitgelegd geworden. Zie daarvoor de betreffende topics.
De namen zijn ook wat heen en weer geschoven hoewel echt heel grote plaatsveranderingen nauwelijks hebben plaats gevonden. Zie de groene en rode pijltjes.

Completion:
RoyVdW is nog steeds koploper en Ruler en Kolm hebben weer eens stuivertje gewisseld. Ook Rushifel en Miner hebben van plaats gewisseld.

Rarity:
Geen wijzigingen.

Zo en nu alleen nog de aanpassingen doorvoeren in de medals. Veel plezier met lezen en game nog maar even door! De komende weken wordt het weer steeds beroerder voorspeld.

Tot volgende keer!
Grtz, Sora
Image

74
Je hebt weer je werk ervan gemaakt Sora!! Zėėr leuk en onderhoudend om te lezen! Ik zie dat ik terug Kolm ben gepasseerd ivm completion. Nu dat blijft een spelletje haasje-over. Nieuwe game starten en de completion zakt terug :lol:

Ik hoop tijdens mijn vakantie toch hier en daar wat platinums te halen. :cool:
Image

75
Succes met het behalen van je platinums Ruler! :cool:

AAN ALLE DEELNEMERS: CONTROLEER ZELF OOK EVEN OF JE ALLE VERDIENDE MEDALS HEBT.

OVERALL
Marty - platinum
Kolm - goud
Stany7 - zilver
Paveman - brons

PLATINUM
Marty - platinum
Kolm - goud
Paveman - zilver
NTGSruler - brons

COMPLETION
RoyVdW - platinum