De huidige versie is gebaseerd op een telling van 22 december 2019.
Is het jullie wel eens opgevallen? De Belgen noemen alle kleine doosjes zoals afstandsbedieningen, onlinegeldoverschrijfdingen en zo ‘kaskes’ hoewel sommigen het ook wel een ‘bakske’ noemen. Het schijnt zelfs zo te zijn dat enkelen zelfs ons kostbaarste bezit, de PlayStation controller, zo noemen! Ik vraag me dan wel eens af welke kleine geheimen die ‘kaskes’ bevatten en wat er dan uit zo’n ‘kaske’ kan komen?
Mijn hersenen namelijk vertalen het woord ‘kaske’ automatisch net als zo’n minitoetsenbord op je smartphone naar het woord ‘kast’, ‘n in enkele gevallen zeer beladen woord. Uit de kast komen is een hot issue tegenwoordig maar volgens mij totaal ‘overrated’ om het maar eens met een goed Nederlands woord te zeggen.
Het wordt vaak zo overdreven als iemand vertelt dat hij of zij uit de kast gekomen is. Er worden zelfs televisie uitzendingen aan gewijd. Natuurlijk reageert iedereen begripvol als die een tv camera op zich gericht weet. Wat er daarna gebeurt is ons onbekend maar mensen schijnen daar dikwijls zeer dramatisch op te reageren. Tot huisuitzettingen en familieruzies aan toe. Ik was een jaar of veertien, vijftien toen ik zelf uit de kast kwam.
“
Papa, mama, ik moet jullie wat vertellen! Ik eh …”
Nu ik de volle aandacht van mijn ouders had zonk me ineens de moed in de schoenen.
“
Ja jongen, zeg het maar,” reageerde mijn vader.
“
Je weet dat je met alles bij ons terecht kunt,” zei mijn moeder geruststellend.
Opnieuw verzamelde ik alle moed en bracht het tenslotte aarzelend uit.
“
Mama, papa, ik ben hetero!”
Mijn ouders vielen wel even stil.
Begrijpelijk als je bedenkt welke grote gevolgen dat voor hun leven zou hebben. Mensen zouden hen op den duur met andere ogen gaan bekijken en hen misschien gaan uitmaken voor opa en oma.
Mijn ouders lieten zich daar echter niet door afschrikken en zeiden dat ik toch hun zoon zou blijven en dat ze het eigenlijk al verwacht hadden. Clichés, ik weet het. Echter voor mij op dat moment zeer geruststellend.
Zulke begrijpende ouders wens ik eenieder toe. Laten we nu eens in het vervolg allemaal zo ruimdenkend gedragen als iemand uit de kast komt. Tenslotte is het niet iemands keuze maar is het bij de geboorte al ingebakken. Wees dus net zo open-minded, haha weer zo’n goed Nederlands woord, als mijn ouders waren als iemand in jouw omgeving uit de kast komt.
Maar goed, nu weet ik nog steeds niet welke geheimen de Belgen verstoppen in zo’n ‘kaske’. Genoeg Belgische lezers hier die mij dat kunnen vertellen. Ja toch, niet dan?
Het loopt tegen Kerst en ineens schoot me het volgende te binnen, wat zou erger zijn: kerstballen of sneeuwballen?
Korte samenvatting:
De tijdspanne was ook nu ongeveer een maand. Een restje november en een groot deel van december staan nog steeds in het teken van de impeachment van Trump en in de slachterij van K1 in Arnhem.
Ook de naderende kerst is nauwelijks over het hoofd te zien, via tientallen e-mails van bedrijven en winkels waar ik ooit eens iets gekocht of besteld heb inclusief onze eigenste PlayStation Store, proberen alsnog op het laatste moment iets aan me te slijten. Het ware Kerstgevoel wil echter nog niet bij me opkomen. Wel hebben we besloten een paar dagen niets te doen, lekker genieten van rust en samen alles delen.
We hebben gezamenlijk 16 platinums behaald en zijn we 3 levels gestegen. Een gemiddeld resultaat. Op naar 2020 met de V!
- Divided, Marty en Maxidomino zijn elk een level gestegen.
- Vijf mensen verdelen samen de 16 verdiende platinums. Twee koplopers van de maand zijn Fstercele23 en Marty met ieder 5 platinums, gevolgd door Kolm met 4 platinums.
Zij worden op afstand gevolgd door Hybris en NTGSruler met elk 1 platinum.
Gefeliciteerd beste platinummers!
Hierbij dan maar weer een overzicht en de inmiddels bekende lijstjes in de eerste posts.
Overall:
Een zeer opvallende wijziging: Stany7 heeft zijn vorderingen op privé gezet blijkbaar en valt zodoende terug naar de laatste plaats. Dit betekent bij de medals dat Fsterchele23 nu een zilveren medal heeft en voor Paveman dat hij zijn medal terug krijgt!
Coolgamer behoudt zoals afgesproken zijn gouden medal en met dagen als kerst in het verschiet gaan onze gedachten toch weer even terug naar de jongeman die nooit klaagde, hier niet in ieder geval en bleef gamen. Naarmate zijn ziekte vorderde wel steeds simpeler games, maar hij gamede. Voor hem alleen al wens ik dat er toch een hemel bestaat. O ja, en dat Sony ook aan de hemel levert.
Platinums:
Hier zien we niet de echt behaalde platinums maar de punten waar ze voor staan. Er is wel een overzicht waarin het echte aantal en de verdeling over de verschillende classificaties zijn terug te vinden.
Weer weet Fsterchele te overtuigen door een plaatsje te veroveren in de exquise club van 100+ platinums.
Door het wegvallen van Stany7 stijgt vanaf Elexus iedereen een plaatsje.
Completion:
RoyVdW blijft de onbetwiste koploper. Kolm en NTGSruler hebben hun medals geruild vorige keer en Kolm neemt nu zelfs wat afstand van Ruler. Het blijft echter een spannende strijd. Paveman zweeft ergens in het luchtledige tussen Ruler en Sora in en zal zijn bronzen medal daarom nog wel een behoorlijke tijd behouden.
Ook hier is Stany7 ver terug gevallen. Hij heeft nog niet gereageerd en we kennen een soortgelijke situatie met Shampi dit jaar dus wellicht komt ook Stany7 nog tot inzicht.
Rarity:
Hier heeft NTGSruler nog immer de koppositie stevig in handen. Kolm verliest terrein op Met0t0 en Marty komt steeds dichter bij haar. Hybris speelt geen rol daar hij hidden trophy’s heeft.
Verderop heeft Fsterchele zijn 12e plaats heroverd en stijgt dus weer een plekje. Sanity kruipt steeds dichter naar Sora toe, tijd dat die weer eens wat gaat gamen! Divided klimt een plaatsje ten koste van Maxidomino.
Twee aanpassingen in de medals! Veel plezier met lezen van deze zin en onzin en game nog maar even door!
Ik wens alle gamers hier en overal geweldig fijne en gezellige Kerstdagen toe met weinig tijd in de keuken en veel tijd met het ‘kaske’ in de hand. Desnoods samen met de partner (m/v) en kinderen.
Tot volgend jaar!
Grtz, Sora
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu